Header Ads

Tabah Sikucing ,Hidupnya Tanpa Wajah Setelah Dilanggar Kereta

loading...
Assalamualaikum dan Salam sejahtera buat pelanggan sedia ada dan baru kami khususnya, followers, bloggers, warga sahabat FB, pelawat dan pencinta kucing tegar yang kami kasihi. Semoga kehadiran sicomel dalam kehidupan anda dapat memberi suasana yang lebih harmoni.

Entri kali ini tiada kaitan dengan tips penjagaan dan kesihatan sicomel, ianya sekadar perkongsian untuk sama-sama kita hayati kisah yang benar berlaku pada sicomel ini.

                                   
                                         Inilah rupa dan keadaan fizikal Si Chase

Chase diberi nama kerana sicomel ini tanpa wajah. Ia merupakan sebuah gelaran bagi seekor kucing yang berbulu hitamputih yang terkenal di internet. Kita akan sedia maklum kenapa ia dinamakan "Chase".


Kucing tersebut hampir tidak mempunyai wajah. Hidungnya hilang, bibirnya koyak , tidak mempunyai kelopak mata, dan wajahnya benar- benar tidak sempurna. Namun kucing tersebut benar -benar hidup.

Wajah kucing betina ini hancur akibat dilanggar kereta ketika berusia baru memasuki beberapa minggu kelahirannya.

                                             
                                                    Chase dalam keadaan santai


Untungnya sewaktu dia dijumpai oleh seorang pemuda yang segera membawanya ke Chevy Chase Animal Clinic di Lexington, Kentucky. Pemuda tersebut pun mengatakan kepada pihak klinik haiwan untuk melakukan apa-apa sahaja cara agar mereka lakukan bagi menyelamatkan nyawa si kucing yang kemudian diberi nama " Chase" itu.

Dan pemuda tersebut pun rela mengeluarkan wang yang banyak untuk menanggung kos rawatan. Kaki kiri bahagian belakang si kucing harus dipotong kerana kecederaan sudah yang parah , dan pihak klinik pun berusaha keras untuk menyelamatkan wajah si kucing. Namun 2 kali cantuman kulit yang dilakukan dalam beberapa bulan tidak berjaya, sehingga Chase tidak akan boleh mempunyai wajah "secantik" kucing pada kebiasaannya.

Melissa Smith, yang saat itu bekerja sebagai pembantu doktor haiwan yang merawat Chase, bersedia untuk membawa pulang Chase setiap malam dan hujung minggu selama masa pemulihan si kucing. Dan akhirnya , Smith pun benar -benar mengambilnya untuk dibela.

                                
                                  Chase hidup bahagia bersama pemiliknya

"Dia ( Chase) tidak mempunyai pemilik, dan Saya sudah mengatakan bahawa saya akan membawanya pulang ... untuk memberinya perhatian penuh dalam proses penyembuhannya. Itu kisah 7 tahun lepas dan kini dia adalah kucing milik saya.

Kaki kiri bahagian belakang kucing terpaksa dipotong kerana kecederaannya sangat parah, dan pihak klinik pun berusaha keras untuk menyelamatkan wajah si kucing. Namun 2 kali cantuman kulit yang dilakukan dalam beberapa bulan tidak berjaya, sehingga Chase tidak akan boleh mempunyai wajah seperti kucing lain.

Melissa Smith, yang ketika itu bekerja sebagai pembantu doktor haiwan yang merawat Chase, bersedia untuk membawa pulang Chase setiap malam dan hujung minggu selama masa pemulihan kucing tersebut. Dan akhirnya, Smith pun benar-benar menerimanya.

Chase Tanpa Wajah telah menjadi bintang di Facebook, dimana puluhan ribu orang lebih mengikuti perkembangannya dengan me- Like laman facebook yang dibuat khusus untuk Chase.

                                            
                                         Sudut jauh keadaan Muka si Chase

Uniknya , kedua-dua anak Smith yang masih kecil (berumur 2 dan 3 tahun ketika tahun 2012 ) tidak merasa takut dengan penampilan Chase yang " tanpa wajah ".

Chase sering dibawa untuk melawat anak-anak yang mempunyai kekurangan fizikal untuk menjadi sumber inspirasi buat mereka. Dan melalui Facebook tersebutlah , beberapa orang yang merasa simpati turut menyumbang untuk rawatan susulan Chase.

                                          

                                                     Chase yang aktif dan sihat

Mungkin ketika pertama kali melihat wajah Chase yang seperti ini, kita akan rasa bimbang betapa sakit yang dirasakan di wajah Chase. Namun doktor haiwan yang merawatnya berkata, walaupun wajahnya kelihatan seperti itu, sebenarnya wajah Chase sudah tidak menimbulkan rasa sakit lagi.

Dan walaupun penampilan Chase tidak sama dengan kucing lain , kebiasaan, keperibadian dan rutin yang dijalani Chase tetap sama dengan kucing kebanyakan. Dia tetap makan, minum, membuang di dalam kotak pasir dan lain -lain.

Untuk mengikuti perkembangan semasa mengenai Chase, anda bolehlah melayari laman facebooknya di http://www.facebook.com/ChaseNoFace

Ikuti sedutan video Si Chase, sempat dirakam oleh pemiliknya itu...

Mungkin ketika pertama kali melihat wajah Chase yang seperti itu, anda berasa bimbang akan betapa sakit apa yang dirasakan di wajah Chase. Namun doktor haiwan yang menanganinya berkata, walaupun wajahnya tampak seperti itu, sebenarnya wajah Chase sudah tidak menimbulkan rasa sakit lagi.

 Dan walaupun penampilan Chase tidak sama dengan kucing lain, kebiasaan, keperibadian dan rutin yang dijalani Chase tetap sama dengan kucing lainnya.  Dia tetap makan, minum, buang kotoran di kotak pasir dan lain-lain.

  Kaki kiri bahagian belakang kucing terpaksa dipotong kerana kecederaannya sangat parah, dan pihak klinik pun berusaha keras untuk menyelamatkan wajah si kucing. Namun 2 kali cantuman kulit yang dilakukan dalam beberapa bulan tidak berjaya, sehingga Chase tidak akan boleh mempunyai wajah seperti kucing lain.

 Kisah hidup Chase No Face pun akhirnya memberi inspirasi ramai orang setelah dicurahkan ke dalam tulisan di sebuah blog. Bahkan, sebelum Smith mempunyai anak, Chase sering dibawa untuk melawat anak-anak yang mempunyai keterbatasan fizikal untuk menjadi sumber inspirasi mereka.

Dan melalui blog dan Facebook tersebutlah, beberapa orang yang merasa hiba turut menyumbang untuk rawatan Chase. Mungkin ketika pertama kali melihat wajah Chase yang seperti itu, anda berasa bimbang akan betapa sakit apa yang dirasakan di wajah Chase.

Namun doktor haiwan yang menanganinya berkata, walaupun wajahnya tampak seperti itu, sebenarnya wajah Chase sudah tidak menimbulkan rasa sakit lagi.

2 ulasan:

  1. gambar terakhir,memng jelas nampak keadaan matanya,bahagian hidung,dan mukanya..huhh..betapa ada insan masih kasihan pada haiwan..sanggup kelaur wang untuk operation..tqvrmc untuk sharing..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hati saya cukup tersentuh bila melihat kucing ni,nasib baik dia masih boleh melihat

      Padam

jerit kat sini

Dikuasakan oleh Blogger.