Hujan warna warni landa Sri Lanka

Hujan warna warni landa Sri Lanka

Loading...
Sebuah fenomena unik baru saja terjadi di Sri Lanka. Penduduk di beberapa negara di wilayah pulau tersebut dikejutkan oleh hujan warna-warni. Hal ini pun membuat para ilmuwan berusaha menjelaskan fenomena unik tersebut.



Dilaporkan Emirates 24/7, pada (13/01), setiap wilayah di Sri Lanka yang dilanda hujan yang memiliki warna yang berbeza-beza. Hujan berwarna merah dilaporkan terjadi di wilayah Provinsi Uva, sementara hujan berwarna biru terdapat di wilayah Saliyapura, Anuradhapura, utara Sri Lanka.

Selain hujan berwarna merah dan biru, warga Sri Lanka juga melaporkan adanya hujan yang berwarna kuning dan hijau.


 Fenomena unik yang terjadi di Sri Lanka tersebut juga sempat dilaporkan pernah terjadi di beberapa negara lainnya, salah satunya India dan Afghanistan beberapa tahun lalu. Saat itu hujan yang turun dilaporkan berwarna kuning, diduga kerana bercampur dengan pasir.



Para peneliti pun menduga warna hujan yang turun tersebut kerana disebabkan oleh beberapa hal. Diantaranya, warna merah yang muncul akibat air hujan tersebut mengandungi alga merah. Sedangkan warna lainnya  disebabkan oleh debu yang ada di langit ketika hujan itu turun.





Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. baru tau saya..
    Memang allah maha besar..

    Jangan lupa follow back my blog ..

    BalasPadam
  2. Subhanallah, Allahuakbar .. maha suci dan maha berkuasa Allah !

    terima kasih kerana sudi follow dan meninggalkan jejak di blog saya.

    BalasPadam
  3. terimakasih krn sudi singgah & follow blog akak...akak juga dah follow anda semua...:)

    BalasPadam

jerit kat sini