Anda Suka Makan Speghetti??Kena Hati-hati!!

Anda Suka Makan Speghetti??Kena Hati-hati!!

Loading...
Orang kita bab makan …….makan dulu tgk kemudian…….
                                          
oleh itu kita yg berugama islam di mestikan menyemak lebel bahan-bahan yg digunakan pada sesuatu produk yg di hasilkan sekiranya was-was jangan beli.perlu diingatkan makanan mempengaruhi anak2 kita......


Saya ingin memesan kepada anda andainya anda membeli sauce tomato yang digunakan untuk memasak speghetti mestilah hati-hati.

Seorang rakan mengirim e-mail,dan kemudiannya email itu telah di muatkan dalam fb untuk kita share lagi.

Ini ceritanya;


"Semalam,setelah memasak nasi, udang goreng dan etc. Anak saya nak makan mee speghetti. Memandangkan bahan-bahannya semua cukup, saya pun masakkanlah. Bila speghetti dah selesai dimasak, anak saya Kamal pun bertanya, umi daging kecil yang masin sedikit itu daging apa? Si abang Salim pun jawab rasanya macam keju balls......dikunyah rasa asin-asin.

Anak saya Kamal makan sampai dua pinggan, sedap sangat spegetti Ummi masak dan kebetulan pula memang favouritenya, saya cuma sepinggan kecil sekadar nak rasa. Setahu saya sauce speghetti biasanya tomato dan kadang-kala ada mushrooms tetapi yang ini lain sedikit......

saya pun bergegas ke dapur, pergi lihat botol sauce yang diberi nama Italian Sausage for Speghetti keluaran PREGGO made in USA ..

Ligat mata baca label pada botol, hati dah tak sedap, tekak rasa mual macam orang hamil.




Tiba-tiba terlihat INGREDIENTS: tomato,bla-bla,bla-bla..... ... pork minced meat!

Astaghfirullaahalaziim........ ........ saya masak speghetti dan saucenya mengandungi babi. Yang dah termakan babi semuanya terperanjat!

Yang nak diet anak perempuan Maryam dan adik lelaki Muhammad terselamat kerana mereka makan nasi. Kuah sauce spegetti dengan kualinya sekali saya buang..

Yang tertelan spegetti babi terludah-ludah kesal tak sudah. Semoga Allah ampun dosa kerana alpa untuk membaca ingredients sebelum membeli. Saya kira sauce tomato manalah ada taruh daging babi........ ......... kata orang tua-tua mimpi makan daging babi nak dapat REZEKI tapi kalau makan bukan dalam mimpi apa nak jadi? 40 hari doa tidak dikabulkan Allah andainya makan benda-benda haram.

ASTAGHFIRULLAAHALAZIIM. Siapa-siapa ada air zam zam mintalah sedikit, saya nak bersihkan perut yang termakan babi...... tolonglah sampai sekarang rasa jijik dan mual. Taubat tak nak masak spegetti lagi.

.......oo00oo......



Catat Ulasan

10 Ulasan

  1. Kalau tidak sengaja atau tidak tahu...tak apa. Macammana pun kita kena lebih berhati2 apabila membeli makanan terutama jenama dari luar negara. Mohon keampunan dan solat nasuha...Insyallah, jgn gusar...Allah maha penyayang lagi maha mengetahui.

    BalasPadam
  2. Saya dah lama tak beli brand prego.. Sekarang beli cap Kimball.. & make sure ada logo HALAL dari JAKIM.

    BalasPadam
  3. CikMa beli yang dalam tin, made in malaysia.. yang dalam botol kena check betul2... mmg tiada tanda halal.. allahu 'alam

    BalasPadam
  4. @SYANI
    sebenarnya akak x suka makan spaghetti ni,x tertelan rasanya

    BalasPadam
  5. @Maryati
    mmg selalu kena hati2..owh..hati2 juga ngan barang yg hampir luput,bukan nak kata..ada skali akak ke Giant,murah giler mee kuning,sekilo baru 50 sen,rupa2nya beli hari yg sama ngan tarikh lupus...patut la diorng jual murah2

    BalasPadam
  6. @Bin Muhammad
    betul tu..lambakan barang import dipasaraya2 besar kdg2 membimbangkan..maklum je..kdg2 teralpa..main ambik aje

    BalasPadam
  7. Haritu ade heboh pasal ni sebab tu tak berani nak beli yang prego..baik buat sendiri

    BalasPadam
  8. Alhamdulillah setakat ni x pernah beli sos sphageti yg dh siap. selalu buat sendiri sahaja. bior la x sedap. asalkan selamat

    BalasPadam
  9. assalam,
    macamne boleh jadi cam tu...mcmne boleh pihak2 tertentu tak pantau bende2 camni tak boleh sewenang diletak/dijual bersama produk halal disesuatu premis...kene lebih hati2 lepas ni...

    BalasPadam

jerit kat sini