Korang Tahu Tak Bangunan2 Disyurga Diperbuat Dari Apa?Baca!

Telah dikatakan bahawa Allah benar-benar memanjakan kehidupan para ahli syurga. Kepayahan, kepahitan dan Allah terbayar dengan sempurna. Kehidupan para ahli syurga di alam syurga benar-benar seperti kehidupan dalam dunia dongeng.



Sejauh mata memandang, yang kelihatan hanyaklah kilauan yang gemerlapan. sebab semua kemudahan yang ada di syurga di bangun dengan bahan-bahan yang jika di dunia hanya terjangkau oleh angan-angan. 


Sungguh tak ternilai harganya, lebih-lebih apabila diukur dengan dunia seisinya. kerana mulai dari tanahnya, bahan bangunanya, pagarnya, rumahnya, khemahnya, semuanya menggunakan bahan dari emas, perak dan permata indah yang lain. 

Abu hurairah ra meriwayatkan, Rasulullah SAW. bersabda: Bangunan didalam syurga itu batanya terbuat dari perak dan emas, semennya terbuat dari mistik yang harum, kerikilnya dari mutiara dan yakut, pasirnya dari zafaran. 

Barang siapa yang masuk ke dalam syurga ia akan merasakan kenikmatan yang masuk ke dalam syurga ia akan rasakan kenikmatan yang tiada putusnya, kekal dan tidak akan mati, pakiannya tidak pernah usang dan masa muda yang tidak pernah tua. 

Rasulullah bersabda: "Syurga Firdaus itu ada empat, dua syurga yang terbuat dari emas yng menghiasinya dan bekasnya, termasuk segala sesuatu yang ada di dalamnya.

 Dan syurga terbuat dari perak yang hisannya dan bekasnya, termasuk sesuatu yang ada di dalamnya .... Abu Hurairah ra berkata: Rosullulah SAW bersabda: "sesungguhnya dinding syurga itu batanya dari emas dan perak, debunya berupa za'faran, sedangkan tanahnya berupa mistik". 

Rasulullah SAW bersabda: ".....

 Sedangkan pagar syurga itu ada tujuh yang meliputi seluruh syurga. 

Pagar pertama dari perak.

 Pagar kedua dari emas. 

pagar ketiga dari zabarzan. 

pagar ke keempat dari mutiara. 

pagar kelima dari intan. 

pagar keenam dari yakut, 

dan pagar ketujuh dari nur yang berkilauan.

 jarak antara setiap dua pagar sejauh perjalanan 500 tahun. 

Dalam hadis lain, Rasulullah menceritakan pengalamannya sewaktu memasuki syurga: "Aku melihat di dalam syurga ada beberapa malaikat yang membangun istana, batanya terbuat dari perak, juga ada yang diperbuat dari emas. Mereka terus membangun. 

Ketika mereka berhenti membangun, aku lalu bertanya: Kenapa kamu berhenti? ". Mereka menjawab: "Benar-benar telah habis bekalan kamu?". Mereka menjawab: Berdikir pada Allah ta'alla, kerana yang mempunyai istana ini adalah orang yang berzikir pada Allah Taala. Tatkala orang itu berhenti berzikir, maka kami pun berhenti membina istana "


subhanallah..

Ulasan

  1. insyaAllah, dipermudahkan urusan di dunia dan di akhirat, dan diizinkan oleh Allah S.W.T berada diSyurganya....amin

    BalasPadam
  2. @mohammad amirul
    setiap manusia impikan berada disisiNYA...insyaallah

    BalasPadam

Catat Ulasan

jerit kat sini

Catatan popular daripada blog ini

Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Bila Bersalin,Kena B***l Juga Ke?

Misteri Apa Yang Ada DiBukit Hantu?Lihat!!