Dalaman Kaabah dibersihkan dengan Air Zam Zam yang di campur dengan Air Rose

Dalaman Kaabah dibersihkan dengan Air Zam Zam yang di campur dengan Air Rose

Loading...
1 Syaaban - Dalam Kaabah dibersihkan
Since dah tak ada nak update pasal London / Paris kan , maka catatan catatan selepas ini adalah berkisar di Tanah Saudi ler pula.

Pada 1 Syaaban tempuh hari (kebetulan Hari Khamis), dalam Kaabah telah di jadualkan untuk dibersihkan dengan Air Zam Zam yang di campur dengan Air Rose. Maka kami dari Yanbu ramai yang telah mengambil peluang ini untuk mengunjungi Mekah untuk menyaksikan upacara yang hanya dilakukan dua kali setahun sahaja ini.

Maka Terimalaaaaaaahhhhhhhhhhhhhh ....................


Dalam masuk waktu Syuruk sahaja, aku lihat manusia dah mula berhimpit himpit and ala ala macam dalam naik sheikh gitu ... dengan laungan Allahu Akbar dari kalangan jemaah India, Pakistan, Mesir gitu ... and laungan atau jeritan slogan dari Puak Syiah yang berbunyi "Yazid(atau Zaid) Bin Tsabit dudukoghadobvgejhyrkashdksahdkahda (aku tak tau sebab amat keras bunyinya) "


Aku waktu tuh baru nak tawaf masuk pusingan ketiga .. memandangkan manusia dah naik Sheikh gitu ... and himpit menghimpit pelbagai, aku terpaksa membatalkan tawaf aku and ambik gambar hehehehe ... kerana pada waktu nih pintu Kaabah mula di buka.


elbagai wakil dari pelbagai negara masuk ke dalam seorang lepas seorang ... dan aku lihat wakil dari Malaysia pun ada (sebab pakai Baju Melayu lengkap dengan Sampin dan Songkok kaaaannnn)

Jelas boleh kelihatan interior di dalam Kaabah. Aku nampak ada sebuah Tiang and lampu lampu yang berhabuk bergantungan ....

Since ini kan process membasuh, so kita boleh ler nampak wakil wakil yang masuk tuh di beri kain putih untuk lap lap habuk dalam Kaabah ... and mereka akan bawak kain ini keluar di mana, orang orang kat luar tuh berrebut rebut nak akan kain tersebut .... very very d tak sesuwai tau!!!

Kita boleh dilihat PEMEGANG KUNCI KAABAH dan keturunannya berada di depan Pintu Kaabah menyambut kedatangan para tetamu ....

                                Lautan manusia yang menyaksikan acara tersebut.

Dalam pukul 10 gitu, selepas Emir Makah datang, maka selesai ler sudah acara membersihkan dalam Kaabah. Waktu nih Pintu Kaabah hendak di tutup sudah .

                                           Mereka cuba hendak menutup pintu Kaabah ....

Pintu cuba di tutup tapi ala ala tak rapat kot , maklum ler setahun hanya 2 atau 3 kali ajer di buka kan .....

                                      Tangga di pandu keluar dari Pintu Kaabah.

Malangnya masih ramai yang berebut rebut lak nak ambil air kotoran yang melekat pada Tangga tersebut ... siap menangis nangis lagi bila dapat lap air tersebut kepada baju dia orang ....

Inilah gambaran dekat Pintu Kaabah keseluruhannya ...

Ada sesuatu pembaharuan di Masjidil Haram sekarang nih ... masuk masuk ajer kat Pintu No 1 - King Abd Malik , ada disediakan Plastic Plastic hijau untuk di buat bekas kasut.

So sekarang boleh ler kita tengok kasut kasut dengan dibaluti oleh beg beg hijau di merata rata kawasan dalam Masjidil Haram nih ... so be careful ler , sebab since dah plastic nih warna sama ajer, so chances nak orang tersalah ambik kasut memang ada ler ....

aku dalam entry diatas adalah http://ghazaaz.blogspot.com/2009/07/1-syaaban-dalam-kaabah-dibersihkan.html

Catat Ulasan

4 Ulasan

  1. sanggup membatalkan TAWAF kerana nak ambil gambar????

    aku nampak ada sebuah tiang dan lampu berhabuk bergantungan?????pernah masuk ke ke dalam KAABAH????

    benarkah yang menyambut tetamu yang datang tuh keturunan pemegang kunci KAABAH????

    FAKTA!!!!FAKTA!!!!!jgn cerita dongeng le...kalau xtahu baik cakap xtahu...jgn duk tambah2 nak bagi sedap cerita...INSAFLAH!!!!!!

    BalasPadam
  2. x faham manusia kini..kalau nak share pun..jagalah bahasa

    BalasPadam
  3. manusia ada bermacam-macanm ragam,pening bila dipikirkan

    BalasPadam

jerit kat sini