Anda Sakit Gigi?Gigi Anda Ada Cacing?… Ikuti Proses Mengeluarkan Cacing Gigi Melalui Telinga

Anda Sakit Gigi?Gigi Anda Ada Cacing?… Ikuti Proses Mengeluarkan Cacing Gigi Melalui Telinga

Loading...

Chen Yuan Sheng, 44, yang telah melibatkan diri dalam industri pakaian di Batu Pahat selama lebih dua dekad, mempunyai kerja sampingan istimewa dan agak pelik sejak bertahun-tahun yang lalu.

Khidmat istimewa dan unik Chen ialah membantu pesakit sakit gigi untuk mengurangkan kesakitan dengan menghalau cacing gigi menggunakan kaedah rawatan purba Cina.

Kaedah rawatan yang digunakan adalah warisan daripada mendiang bapanya yang mempunyai kepentingan yang besar dalam bidang perubatan Cina dan mahir dalam perubatan akupunktur dan herba yang dipelajarinya dari negara China





Chen berkata bahawa cacing gigi terutamanya disebabkan oleh karies gigi dan tabiat makan, walaupun dia tidak melakukan kajian yang mendalam mengenainya.



Peralatan dan kaedah yang digunakakan sangat tradisional dan mudah. Asap herba akan digunakan untuk membuang cacing gigi dari rongga mulut pesakit, tanpa menyebabkan kesakitan kepada pesakit dan ubat-ubatan tidak diperlukan.

“Kuantiti herba yang digunakan untuk menyingkirkan cacing gigi adalah sangat penting. Ia sebenarnya adalah campuran enam herba yang direndam dalam minyak kelapa,” jelas beliau.

rtama sekali, beliau perlu untuk memanaskan bata sebelum meletakkannya ke dalam pinggan dan menambah dua sudu teh jus herba.
Dengan menggunakan tudung corong berbentuk kun pesakit dikehendaki memasukkan muncung corong ke dalam lubang telinga.

“Asap dari jus herba mendidih akan memasuki tubuh pesakit melalui telinganya lalu menarik dan membuang keluar cacing gigi di dalam mulut, telinga dan bahagian-bahagian badan yang lain,” katanya.


“Pesakit akan merasa leher mereka sedikit tegang sepanjang proses itu dan saya akan mengingatkan mereka untuk batuk dengan sengaja kerana ia boleh membantu mengeluarkan cacing gigi,” katanya.

Dia menggalakkan pesakit untuk menerima rawatan tiga kali dalam tempoh tiga bulan untuk menghapuskan sama sekali cacing gigi. Keseluruhan proses mengambil masa 12 minit.


Beliau berkata bahawa bilangan cacing gigi berbeza dari berpuluh-puluh sahaja hingga beberapa ratus, mengikut keadaan kesihatan yang berbeza.

Chen berkata bahawa ramai orang ragu-ragu tentang kewujudan cacing gigi, terutamanya anak-anak muda yang berfikir ia tidak logik dan saintifik.


“Kebanyakan pesakit yang datang untuk rawatan ialah orang-orang yang tidak lagi sanggup menanggung kesakitan. Mereka datang untuk mencuba selepas mengetahui tentang rawatan daripada rakan-rakan mereka, “kata Chen.


Chen berkata bahawa pengesahan lanjut diperlukan untuk rawatan cara purba, ramai orang terkejut melihat begitu banyak larva coklat putih kurang daripada satu sentimeter panjang.

“Walaupun kewujudan cacing gigi belum terbukti secara saintifik, Tujuan rawatan adalah untuk mengekalkan gigi pada masa yang sama mengurangkan kesakitan. Oleh itu, saya akan terus melaksanakan rawatan, menyediakan rawatan alternatif untuk melegakan sakit gigi,”

Baca juga berita ini:

Cacing dari mulut budak terbiar


PASIR PUTEH: “Ketika tiba di sini, budak lelaki ini dimandikan dan disabun berulang kali bagi menghilangkan daki yang melekat di seluruh badan.

“Melihat perutnya yang buncit, kemungkinan ada cacing kerawit dan ketika badannya digoyang, keluar tujuh cacing kerawit sepanjang sejengkal dari mulut, hidung dan telinga,” kata Mat Piah Mat Daud, 57, pembantu am Rumah Anak Yatim Markaz Al-Aitam, Padang Pak Amat, Jalan Pasir Puteh-Kota Bharu, dekat sini.


Mat Piah menceritakan pengalamannya membawa pulang seorang budak lelaki berusia lapan tahun yang dikatakan langsung tidak mengenali dunia luar apabila menetap di kawasan hutan terpencil di Kampung Kolam, Tok Uban, Pasir Mas, dua bulan lalu.

Budak lelaki itu, Muhammad Nasir Mahmood dikatakan lebih gemar memakan buah-buahan hutan seperti langsat dan salak di kawasan rumah selain minat bergayut pada dahan pokok kecil serta mandi dalam kubang berlumpur yang digunakan kerbau.


Menurut Mat Piah, keperitan hidup Muhammad Nasir berpunca daripada keluarganya yang hidup dalam kemiskinan dan pada masa sama lebih banyak bermain bersendirian selepas ibunya, Roseyatimah Shafiei, 38, mengalami masalah mental.


Katanya, bapa Muhammad Nasir, Mahmood Sulong, 74, meninggal dunia, tiga tahun lalu akibat sakit tua menyebabkan keluarga itu terus dihimpit kemiskinan apabila kehilangan tempat bergantung.

“Muhammad Nasir mempunyai dua abang dan seorang kakak. Bapa Roseyatimah dikenali sebagai Pak Chu, berusia lingkungan 80-an yang tinggal berhampiran rumah mereka menjadi tempat bergantung walaupun warga emas itu turut hidup serba kekurangan.


“Kehidupan mereka ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang apabila makan nasi sekali sehari selain terpaksa berkongsi dua ikan selar sebesar dua jari dewasa. Disebabkan terlalu leka bermain, Muhammad Nasir dikatakan sering terlepas makan bersama keluarganya menyebabkannya memakan buah-buahan hutan,” katanya ketika ditemui di Markaz Al-Aitam, baru-baru ini.

Mat Piah berkata, kasihan melihat keadaan Muhammad Nasir selain tidak mahu cucunya itu terus terbiar, Pak Chu terpaksa meminta bantuan saudaranya supaya kanak-kanak itu dihantar ke Markaz Al-Aitam untuk dijaga.


“Selepas dimaklumkan saudara Pak Chu, saya ditugaskan menjemput Muhammad Nasir di rumahnya. Saya bersama seorang rakan terpaksa berjalan kaki sejauh satu kilometer untuk tiba di rumah Muhammad Nasir kerana tidak boleh dimasuki kenderaan.


“Saya tidak sanggup melihat penderitaan Muhammad Nasir dan keluarganya yang tinggal di bangsal buruk hampir runtuh selain keadaan persekitaran kurang menyenangkan dipenuhi lalat, langau serta kotor. Malah, Muhammad Nasir turut bertelanjang ketika kami tiba di rumahnya dan paling memeranjatkan, kanak-kanak itu sedang mengutip sesuatu dalam pasir sebelum memakannya,” katanya.


Bagaimanapun, katanya, selepas dua bulan tinggal di sini, perubahan diri Muhammad Nasir semakin ketara apabila boleh membaca secara perlahan walaupun terpaksa makan secara berasingan kerana belum dapat menyesuaikan diri dengan rakan lain.

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. cacing dlm gigi.... remy ada baca dulu pasal nie... tapi kalau cacing dlm badan budak kat kelantan tu kasihan sangat..... kenapa abg ngan kakaknya tak jaga.... kan amanah tu....

    BalasPadam
  2. @Remy hazza
    biasalah budak2...cuma bab cacing tu...

    BalasPadam

jerit kat sini