Kartun SpongeBob Squarepants merosakkan fikiran Kanak-kanak?

Kartun SpongeBob Squarepants merosakkan fikiran Kanak-kanak?

Loading...
Sebilangan kartun dan filem kanak-kanak dianggap berbahaya dan dalam jangka panjang ia boleh merosakkan mental generasi muda. Untuk itulah kini kerajaan Ukraine sedang serius menilai beberapa filem kartun dan kemungkinan besar akan melarang penayangannya.

SpongeBob Squarepants, kartun yang berkisah tentang kehidupan lucu di dasar laut, termasuk dalam senarai kartun dan filem anak-anak yang akan dilarang tayang itu.

Kajian perihal ini dilakukan oleh Suruhanjaya Nasional Ahli untukPerlindungan Moral Awam Ukraine. Dalam laporan yang dikeluarkan Suruhanjaya itu baru-baru ini, ahli psikologi Irina Medvédeva mengatakan bahawa kartun-kartun itu membuatkan kanak-kanak Ukraine yang berusia 3-5 tahun jadi kerap berkelakuan pelik dan tidak pada tempatnya.

"(Mereka) menarik-narik muka dan membuat lelucon di depan orang dewasa yang tidak mereka kenal, ketawa dengan keras dan mengulangi ayat-ayat yang tidak masuk akal tanpa rasa segan dan malu sedikitpun," kata Medvédeva dalam laporan itu seperti dipetik Yahoo! News .

Akhbar Ukraínskaya Pravda hari Khamis lalu melaporkan, selain SpongeBob Squarepants, beberapa tayangan kanak-kanak lain yang akan dihentikan itu termasuk Family Guy, Futurama, Pokemon, The Simpsons, dan Teletubbies. Semuanya dianggap bertujuan merosakkan keluarga dan mempromosikan ubat-ubatan terlarang dan hal-hal berbahaya yang lain.

Catat Ulasan

4 Ulasan

  1. btol jugakk..
    tapi kadang2x ada juga yang kata tak memberi efek..ye la, kanak2x bukan tau pape..tapi negara tu mmg bagusla..prihatin terhadap kanak2x untuk masa depan.

    BalasPadam
  2. betul tu. kanak-kanak xdapat fikir baik buruk. Jadi biarlah org dewasa yang tengok. Best kartun tu.huhu

    BalasPadam
  3. @bhrain90
    Malaysia pun kena ikut contoh macam ni gak la...

    BalasPadam
  4. @Hnahdy
    hahha..akak kalau tgk kartun tu leh gelak sorang2

    BalasPadam

jerit kat sini