Header Ads

Jadi Kaya Kerana Muntah

loading...

Seorang budak lelaki yang tinggal di Bournemouth, Britania Raya telah menemui muntah seekor ikan paus.
Budak yang beruntung ini adalah Charlie Naysmith 8 tahun. Ketika dia sedang berjalan-jalan di tepi pantai Hengistbury Head, dia ternampak sebuah bongkahan agak besar yang menyerupai batu. Bentuknya yang tidak rata dan berwarna kuning keemasan membuat Charlie berfikir ini adalah jenis batu yang biasa ditemui di tepi pantai.


Akan tetapi, orangtuanya tidak cepat mengambil keputusan begitu saja, mereka justru meneliti bongkahan unik tersebut. Ternyata, itu bukanlah batu melainkan muntah ikan Paus Sperma yang sudah mengeras kerana sudah lama terkena paparan sinar matahari dan zat garam dari air laut.

Faktanya, muntahan Paus Sperma ini banyak dicari oleh pembuat perfum kerana kandungan kimia di dalamnya mampu membuat aroma perfum bertahan lebih lama.

Harga 500 gr kotoran/limbah paus bisa mencapai 10.000 dollar Amerika Sedangkan, untuk ukuran bongkahan muntah paus yang ditemukan Charlie, harganya boleh mencapai 63.000 dollar Amerika . Dengan jumlah yang sangat besar itu, Charlie bisa menjadi jutawan cilik mendadak, hanya kerana kebetulan menemui muntahan ikan paus sperma tersebut.
Loading...

2 ulasan:

  1. bertuahnya budak tu. kena p pantai ni. nak cari mun :Ptah ikan paus

    BalasPadam
  2. LOL, benda mcm tu boleh buat kita Jutawan... pasti akan ramai lagi org yang mencari tapi itu semua bukannya senang... hahaha... beruntuglah budak tu wei...

    BalasPadam

jerit kat sini

Dikuasakan oleh Blogger.