"Terimakasih..Saya Tak Nak Makan Telur Air Kencing Ni..."

"Terimakasih..Saya Tak Nak Makan Telur Air Kencing Ni..."

Loading...
Setiap musim baru, warga Provinsi Zhejiang di China selalu menyiapkan makanan khas menyambut musim yang baru. Makanan khas tersebut bernama Tuntszy. Tuntszy akan banyak dijual di setiap pinggiran jalan di kota ini, namun hal tersebut menyebabkan efek sampingan, iaitu bau hancing di seluruh penjuru kota.

Kenapa hal itu  terjadi? Kerana rupanya Tuntszy merupakan hidangan berupa telur rebus yang dimasak dengan air kencing  urine anak laki-laki yang masih teruna!

Urine anak laki-laki ini merupakan suatu hal yang penting dan tidak boleh digantikan, kerana merupakan bumbu rahsia terpenting sajian ini.

Jadi sebelum memulai memasak Tuntszy, banyak bekas-bekas diletakkan di toilet lelaki di sekolah-sekolah. Dan setiap anak kecil yang berusia sampai dengan 10 tahun mengisi  air tersebut dengan air kecilnya. Tentu saja, anak yang sakit tidak diperbolehkan ikut mengisi wadah air kencing tersebut.

setelah terkumpul cukup banyak, air tersebut akan digunakan untuk merendam sekaligus merebus telur-telur. Menurut salah seorang penjual tuntszy, hidangan telur ini walaupun sangat berbau, tapi berguna bagi kesihatan badan. Menurutnya semua keluarga di Provinsi Zhejian memakan sajian ini.




Err..terimakasih je laa...

Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. pergi kelas tadi ustad de citer sal air kencing gak.. kbnykn sayur kobis yg dijual org cina segar bugar..sebab dibaja dgn air kencing dorang.. wallahualam..

    BalasPadam

jerit kat sini