Foto-foto Wanita Berjilbab yang paling Populer di Internet

Foto-foto Wanita Berjilbab yang paling Populer di Internet

Loading...


Ada ketenangan dan kesejukan tersendiri ketika kita nampak seorang wanita yang bertudung dan berpakaian sesuai dengan yang Islam tuntunkan. Dibandingkan dengan contoh2 tudung, apalagi yang memakai baju adiknya, atau baju yang "belum jadi", atau kurang bahan.

Adapun Kriteria Jilbab Yang Syar'i sebagai berikut:
- Hendaklah jilbab menutupi seluruh badannya kecuali wajah dan telapak tangan. Dengan catatan, apabila seorang menutupi keduanya maka ini jelas lebih suci dan utama
- Tidak ketat sehingga menggambarkan lekuk tubuh
- Kainnya harus tebal, tidak nipis dan tidak tembus pandang sehingga menampakkan kulit tubuh
- Tidak menyerupai pakaian laki-laki
- Tidak ketara dan berwarna yang dapat menarik perhatian
- Tidak menyerupai pakaian wanita kafir
- Bukan pakaian untuk mencari populariti
- Tidak diberi wangian atau wangi-wangian.
Ada dua faktor yang mendorong mereka berkelakuan demikian boleh pelbagai. Boleh jadi mereka hanya ikutan-ikutan; yang penting bertudung, terpengaruh oleh trend, takut dijauhi, dll. Jadi ada faktor dari dalam diri dan ada faktor dari luar.

Faktor dari dalam ini, iaitu berupa pemahaman yang mendalam dan didasari oleh keimanan yang teguh, adalah hal pertama dan terpenting. Mereka yang paham bahawa tuntutan Islam untuk bertudung adalah bukan sekadar masalah fashion tetapi bentuk ketaatan dan sumber aliran deposit pahala, akan lebih konsisten berlangsung dengan 'pilihan'. Kerana ketika melakukan sebaliknya, mereka akan berfikir bahawa setiap saat itu mereka melanggar perintah-Nya. Di sinilah pentingnya penanaman keimanan, percaya bahawa setiap perilaku ada konsekuensinya.





Beruntunglah wanita yang paham akan indahnya syariat tudung sebagai sebahagian ajaran Islam. Bahawa Islam ingin memuliakan wanita. Ia tidak membiarkan wanita boleh dinikmati begitu sahaja, oleh sesiapa sahaja. Wanita dihormatkan dengan fungsinya sebagai pendamping suami, ibu sekaligus pendidik bagi anak-anak dan anak yang melahirkan cucu yang dibanggakan bagi kedua-dua orang tua dan keluarganya. Beruntunglah wanita yang paham bahawa ia semakin cantik dan dihormati dengan bertudung sesuai dengan syariat. Yang yakin bahawa keredhaan Tuhannya adalah melebihi segalanya. Yang yakin bahawa 'penerimaan' dari manusia tidak semestinya menggiring ia untuk melanggar perintah-Nya. Yang yakin bahwa suami yang terbaik telah disiapkan untuknya, kerana ia mentaati-Nya. Kalau orang berkata, ya lumayanlah daripada tidak bertudung sama sekali. Maka mari kita jawab, kalau boleh lebih baik dari itu kenapa tidak. Kalau ada emas sepuluh keping di hadapan kita, kenapa hanya mengambil satu?

Catat Ulasan

11 Ulasan

  1. camni sejuk mata memandang kan.alhamdulillah...lawa je bertudung tp xtau la knp ade yg ske sgt tnjuk sgala apa yg leh ditunjuk.aiyaa

    BalasPadam
  2. sejuk mata memandang kan tgk wanita berhijab....

    BalasPadam
  3. betl3...dan sepatutnya inilah ciri2 wanita utk dijadikan bakal isteri dan juga bakal ibu buat anak2 yang bakal dilahirkan...ye lah,takkan nak cari ibu yang rambutnya merah menyala,pakai seluar sendat..londeh lak tu,atau baju yang hampir2 nampak lurah...hhmmm...mak mentua tengok pun boleh kena angin ahmar tau!!

    BalasPadam
  4. betul tu nak bertudung nie..kene ikut syariat...jgn ikut adat...barulah sejuk mata memandang....lelaki pun x lah dapat dosa mata....

    Wassalam////

    BalasPadam
  5. subhanallah, terserlah keayuan sebagai muslimah:)

    BalasPadam
  6. eleh. Tu kalau awek lawa. Puji melangit. Nak jadikan isteri,ibu anak-anak bagai. Kalau awek kurang lawa ntah sejuk ntah tidak memandangnya.
    Tutup aurat tu perintah. Bukan nak menambah keayuan awek yg cantik.

    tumpanglari dulu. hahahaha...malas nak reply.

    BalasPadam
  7. salam kpd admin ini, boleh tlg remove kn gmbr muslimah yg mula2 tu ya.. jasa dikenang, trm kasih.. wasalam

    BalasPadam
  8. @faresa
    ok done..siapa fariesha...
    pic tu memang cantik...[:-bd]

    BalasPadam

jerit kat sini