Masih Ingatkah Dengan Kembar-kembar Unik Ini?

Masih Ingatkah Dengan Kembar-kembar Unik Ini?

Loading...
Kembar Siam Terunik Di Dunia, merupakan cipataan tuhan siapa menyangka manusia dengan kejanggalan dapat hidup layanknya manusia normal, tapi tuhan maha kuasa ini beberapa kembar siam terunik di dunia

Abigail dan Brittany Hensel lahir di Minnesota, 7 Mac 1990. Mereka mempunyai satu tubuh, tetapi mereka mempunyai 2 kepala. Kepala yang kiri (Brittany) mengendalikan bahagian tubuh (Tangan, kaki, dan leher) di sisi yang kiri, sedangkan kepala yang kanan (Abigail) mengoperasian bahagian tubuh yang kanan. Brittany merasakan bahagian tubuh yang kanan, dan Abigail merasakan bahagian tubuh yang kiri.
Walaupun masing-masing hanya menguruskan satu sisi tubuh sahaja, tapi mereka boleh hidup seperti manusia normal biasa. Itu kerana mereka sangat kompak dalam bekerja sama menggunakan bahagian-bahagian tubuh mereka. Bayangkan saja gan, mereka boleh berjalan, berlari, naik basikal, menaip keyboard komputer, bahkan memandu! Mereka berdua sudah mempunyai SIM, baik yang tertulis ataupun yang ujian memandu.

Mereka ujian dua kali, satu kali untuk Abigail dan satu lagi untuk Brittany. Mereka melakukan semuanya secara sempurna seperti manusia normal biasa dengan kelajuan normal. Mereka sekolah di sekolah biasa dan sudah lulus dari Lutheran High School Missouri yang merupakan sekolah SMA biasa. Pada umur 12 tahun, mereka menjalani pembedahan di Gillette Children 's Specialty Healthcare untuk membetulkan skoliosis mereka dan memperluaskan rongga dada mereka untuk mencengah kesulitan bernafas di masa depan. Pakaian mereka dijahit khusus sehingga mereka mempunyai dua potongan leher berasingan.

Walaupun tubuh mereka satu, tetapi keperibadian mereka berbeza, Abigail lebih pintar dalam matematik dan Brittany lebih pintar dalam menulis. Mereka berdua lulus dari SMA tahun 2008 dan mereka sudah belajar di Bethel University di St Paul, Minnesota, Amerika Syarikat. Suatu hari nanti mereka ingin berkahwin dan mempunyai anak. Jika suatu hari nanti mereka mempunyai anak, maka anak itu adalah anak mereka berdua, kerana mereka hanya mempunyai 1 set organ pembiakan.


2. MANAR DAN ISLAM Maged
Manar dan Islam Maged dilahirkan dengan keadaan kembar siam langka yang disebut craniopagus parasiticus. Tidak seperti Abigail dan Brittany Hensel, Manar dan Islam Maged melekat pada sisi sebelah kiri atas tengkorak. Kepala mereka bersatu, tetapi tubuh mereka berasingan. Tubuh Manar sempurna, sedangkan Islam mempunyai otak dan jiwa tetapi Islam hanya mempunyai tubuh sedada yang tidak ada isinya sama sekali. Islam tidak mempunyai organ sama sekali dan tidak mempunyai tangan dan kaki juga. Maka itu, Islam bergantung sepenuhnya pada Manar untuk bertahan hidup.

Walaupun Islaam tidak mempunyai paru-paru (tidak boleh bernafas) dan tidak mempunyai jantung, kepala Islam tetap memaparkan tanda-tanda kesedaran bebas. Matanya berkelip, ia cuba untuk menyusui dan bahkan tersenyum dan menangis. Tapi Islam menjadi beban untuk jantung Manar, jantung Manar tidak akan kuat untuk menyara 2 kehidupan. Dan Manar jadi tidak boleh merangkak dan duduk tegak kerana Islaam. Doktor merasa bahawa satu-satunya harapan untuk Manar adalah pemisahan dari berpisah dari saudara kembarnya. Operasi ini dilakukan selama 13 jam di bandar Benha. Setelah operasi, ya jelas saja Islaam meninggal dan dimakamkan, tapi operasi Manar berjaya! Malangnya, 13 bulan selepas operasi, Manar terkena jangkitan otak yang teruk dan meninggal.

3. LAKSHIMI

Lakshimi, bayi India yang lahir dengan empat tangan dan empat kaki. Tetapi sebenarnya Lakshimi tidak mempunyai 4 tangan dan 4 kaki, sebenarnya Lakshimi hanya mempunyai 2 tangan dan 2 kaki, 2 tangan dan 2 kaki lain adalah milik saudara kembar siamnya yang lahir tanpa kepala.

Kembar siam Lakshimi ini mempunyai buah pinggang, tulang belakang, dan pinggul. Lakshimi telah dibedah selama 27 jam untuk memisahkannya dengan saudara kembarnya, operasinya pun berjaya, dan dengan melalui terapi berjalan, ia akan hidup normal seperti kanak-kanak lain.


4. MASHA DAN dasha KRIVOSHLYAPOVA
Masha dan Dasha lahir di Kesatuan Soviet dengan dua kepala, empat tangan dan tiga kaki, jenis kembar siam yang dikenali sebagai ischiopagus tripus. Mereka mempunyai dua kaki yang bercabang 2 tubuh. Doktor membawa mereka jauh dari ibu-ibu mereka apabila lahir, dan kemudian mengatakan kepadanya bahawa mereka telah meninggal kerana radang paru-paru-paru. Si kembar juga diberitahu bahawa ibu mereka meninggal saat ketika melahirkan mereka.

Penipuan ini bertujuan untuk menyembunyikan Marsha dan Dasha sebagai arnab percubaan untuk percubaan perubatan di makmal Dr Anochin. Selama 6 tahun percubaan itu, mereka tidak diajar untuk berjalan, untuk makan sendiri, dan tidak dilatih untuk memakai toilet. Mereka menghabiskan hari-hari mereka telanjang di makmal penyelidikan dan menjerit-jerit kerana terus disakiti sebagai bahan percubaan. Marsha dan Dasha dan ibunya akhirnya bertemu lagi setelah si kembar berusia 35 tahun.


5. Jodie DAN MARY

Jodie dan Mary lahir di Manchester 's St Mary s Hispital pada tarikh 8 Ogos. Kes Jodie dan Mary mirip dengan keadaan Lakshimi, tapi kembarannya Lakshimi kan tidak punya kepala, sedangkan kembaran Jodie (Mary) mempunyai kepala dan jiwa. Saat lahir, Jodie menunjukkan tanda-tanda kehidupan yang sihat. Ia bernafas dengan normal dan mempunyai jantung yang sihat, tangan dan kakinya juga boleh digerakkan. Tetapi jantung dan paru-paru Mary kurang berkembang dan ia benar-benar bergantung pada Jodie untuk mendapatkan oksigen dan peredaran darah.

Dengan kata lain, Mary bergantung pada Jodie, Mary tidak dapat hidup tanpa Jodie. Jodie menunjukkan kesedaran mental yang jelas seperti anak-anak yang baru lahir yang lain, tetapi keadaan mental Maria tidak jelas. Pasukan perubatan memutuskan untuk membunuh Jodie dan membunuh Mary. Doktor berkata Mary telah menguras kekuatan Jodie. Operasi pemisahan berlangsung tarikh 7 November 2000, seperti yang telah di prediksikan, Mary meninggal. Jodie selamat, tetapi Jodie masih memerlukan operasi untuk membina semula perut bahagian bawahnya, rektum, dan organ-organ seksualnya. Semakin lama keadaan Jodie semakin baik, seperti yang dijangka oleh pasukan

Catat Ulasan

0 Ulasan