Sebaiknya Jangan Meninggal Di Jepun.....

Sebaiknya Jangan Meninggal Di Jepun.....

Loading...

- Sudah bukan rahsia kalau kos sara hidup di Jepun mahal banget, sampai-sampai Jepun dinobatkan menjadi negara termahal di dunia.
Tapi masih banyak saja yang datang ke Jepun. Buat anda yang tinggal Jepun, sampai bila-bila mahu tinggal di Jepun? Sebelum memilih tinggal terus di Jepun atau kembali ketempat asal, harus difikirkan matang-matang. Kenapa?? Jawab sendiri ya ...



Walaupun banyak orang Jepun yang mati bunuh diri, tapi jangan anggap mati itu murah di Jepun, Mahal sebenonya.

Umumnya orang Jepun dimakamkan secara Buddha, iaitu dengan dibakar, dan abunya akan dimasukkan ke dalam sebuah pot yang diperbuat dari seramik.

 Tempat abu ini kemudian diletakkan di nisan kubur bersama tempat abu ahli keluarganya yang telah meninggal sebelumnya. Selain berkaitan masalah keagamaan, cara ini juga dilakukan kerana terbatasnya tanah yang boleh dijadikan bahan pemakaman di Jepun. Orang hidup saja berasak-desakkan, apalagi orang yang sudah meninggal.


Harga sebuah tempat pemakaman di Jepun berkisar antara 2 juta yen sampai 7juta yen, lebih mahal dari harga rumah ya, terus setiap tahun perlu membayar kos pentadbiran sampai 50 ribu yen. Harga ini belum termasuk batu nisan yang harganya sampai berjuta-juta yen pula. Tetapi setiap keluarga hanya perlu satu nisan yang boleh digunakan turun temurun. Tapi bagi orang kaya, ada juga yang memilih untuk mempunyai nisan sendiri-sendiri



Selain itu, upacara kematian juga tak kalah mahalnya. Keluarga orang yang meninggal akan memanggil pendeta atau sami untuk mengurus mayat, bermula dari kremasi, mendoakan simati, sampai memasukkan abu ke dalam nisan.

Harga yang perlu dibayar mencapai 2 juta yen. Walaupun ada sumbangan dari orang yang datang melawat, tapi tetap tidak akan cukup untuk membayar semua keperluan perkuburan, apalagi kerajaan hanya memberi wang duka 50 ribu yen, saking mahalnya, orang Jepun yang bukan Kristian pun mula beralih menggunakan rumah duka yang harganya lebih murah.


Mungkin ada yang bertanya, buat anak-anak apakah tarif dibezakan? Beza, tapi tidak terlalu jauh beza harganya. Kalau anak-anak yang meninggal di bawah umur 16 tahun, dikuburnya suka diletakkan boneka-boneka , terus didepan kuburnya biasanya diletakkan sesaji berupa mainan dan makanan.





sumber: kaskus.us

Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. jepon2 ape mau jdi. tp tingin nak p jalan saneeee

    BalasPadam
  2. huhu..
    hari tu ada keluar rancangan tv..
    ramai orang muda skang nk bekerja sebagai orang yg menguruskan mayat..
    sbb gaji tinggi~~

    BalasPadam
  3. wah..mhlnya..
    tp t'ingin nk g jepun.hehee

    BalasPadam

jerit kat sini