Terkini ►

Istana Coral Yang Misteri

Coral Castle (Istana Coral) yang terletak di Homestead, California adalah salah satu bangunan yang paling misteri di dunia. Misterinya boleh dibandingkan dengan Stonehenge di Inggeris, Kuil-kuil Yunani Kuno bahkan dengan Piramid besar di Giza, Mesir. Yang menjadikan bangunan ini sangat istimewa adalah kerana ia direka, diangkut, dipahat, ditegakkan dan dibina seorang diri oleh Edward Leedskalnin, warga negara Amerika Syarikat pendatang dari Latvia.

Banyak orang yang membina rumah mereka sendiri. Namun apa yang dilakukan Ed melebihi itu. Ia membina sebuah istana dengan pemilihan material yang menakjubkan: bebatuan coral yang berat rata-ratanya 30 tan sebuah! Yang lebih hebatnya lagi, Ed membina istana ini sendirian tanpa bantuan dari orang lain juga tanpa menggunakan peralatan berat. Disinilah terletak misteri dari Istana Coral. Bagaimana boleh seorang lelaki kecil dengan tinggi 1,5 meter ini dapat melakukan pekerjaan maha berat ini seorang diri??

Dianggarkan Istana Coral menggunakan lebih dari 1000 tan batu coral untuk dinding dan menaranya, juga sekitar 100 tan lagi untuk furniture dan objek seni dari batu. Data-data lain:

Ed membina sebuah obelisk yang beratnya 28 tan dengan tinggi 8.5 meter
ada sebuah pintu gerbang yang boleh berayun seberat 9 tan
quality dinding istana kira-kira 2 meter lebih
batu yang paling berat: 38 tan dan ini melebihi berat dari batu terbesar yang digunakan untuk membina Giza Pyramid
Ketika membina Istana Coral, tidak ada seorang pun jirannya yang memperhatikan Ed sehingga mereka tidak tahu bagaimana cara lelaki tersebut melakukan pekerjaan ini seorang diri, bagaimana cara Ed mengangkut bebatuan, dan bagaimana cara ia menegakkan batu-batu itu. Semuanya tetap menjadi misteri hingga sekarang. Ada seorang jirannya yang pernah melihat Ed membawa batu-batu Coral yang besar dengan sebuah lori, tapi bagaimana cara ia mengangkat dan menurnnkan batu-batu tersebut, tidak ada yang pernah tahu. Ini adalah sebahagian gambar dari Coral Castle:
Kolam bulan (Moon Pond) dibuat dari 3 batu coral besar, digunakan untuk kolam ikan.

Heart Table (Meja Hati), adalah bukti bahawa Ed adalah lelaki yang romantis. Ditengah-tengah meja ini terdapat sebuah tanaman (ixora bush) yang telah berlangsung lebih dari 50 tahun

Polaris Telescope, selalu menunjuk ke arah North Star. Tinggi: 7.62 meter dengan berat hampir 30 tan.

Pintu 9 tan yang boleh berayun ini adalah bukti kejeniusan rancang bangun Ed Leedskalnin. Pintu ini mudah dibuka hanya dengan sentuhan jari saja.



gambar dokumentasi langka yang mengandungi Ed dengan tripodnya. Tapi bagaimana tripod ini dimanfaatkan untuk membina Coral Castle tidak ada yang pernah tahu.

sumber: webgaul.net, wikipedia

Anda baru saja membaca artikel yang berkategori informasi dengan judul Istana Coral Yang Misteri. Anda bisa bookmark halaman ini dengan URL http://akakdisebalikpintu.blogspot.com/2011/11/istana-coral-yang-misteri.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: Kak Tie - 10 Nov 2011

Belum ada komentar untuk "Istana Coral Yang Misteri"

Post a Comment

jerit kat sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Post Terbaru