Cara Orang Turki Mengusir Roh Jahat

Hiasan berbentuk mata, berwarna biru dan putih diyakini sebagai jimat oleh orang Turki.
Jimat usir roh masyarakat Turki

Di Turki, ke mana pun memandang, anda akan menjumpai banyak mata menatap. Bukan mata manusia, namun, hiasan berbentuk mata berwarna biru. Namanya, ' blue eyes 'atau Nazar Boncugu . Benda tersebut diyakini sebagai jimat, untuk melindungi pemakainya. "Ini untuk mengusir roh jahat," ujar Dewat, salah seorang penjual saat menawarkan 'blue eyes' kepada wartawan VIVAnews dan rombongan pelancong asal Indonesia di kawasan Taksim, Istanbul, Turki. Blue eyes yang ia tawarkan berupa gantungan kunci. '

Blue eyes 'juga dijual dalam bentuk magnet peti sejuk, kalung, cincin, gelang, bahkan hiasan dinding. "Jadi kalau ini dipasang, maka kekuatan jahat akan pergi," ujarnya. "Juga boleh diletak di dalam kereta agar kereta kita terhindar dari kecelakaan." Menurutnya, warna-warna yang terdapat dalam jimat itu mempunyai erti tersendiri. "Biru tua untuk mengusir hal jahat dan warna putih untuk membawa keuntungan bagi kita semua," ujarnya. 'Blue eyes' ini memikat sejumlah pelancong. Selain bentuknya yang 'aneh' juga warnanya yang menarik. Selain itu harga yang ditawarkan cukup murah, berkisar antara 2 lira untuk gantungan kunci hingga 50 lira untuk bandul kalung.

Dari pantau, memang Blue Eyes ini menjadi ciri khas tersendiri bagi Turki. 'Blue Eyes' banyak terlihat digantung di kaca spion mobil hingga pintu masuk rumah warga. Bahkan jadi alternatif cenderamata bagi para pelancong. Entah benar atau tidak benda tersebut dapat mengusir roh jahat. Itulah kepercayaan orang Turki. (Umi)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Bila Bersalin,Kena B***l Juga Ke?

Misteri Apa Yang Ada DiBukit Hantu?Lihat!!