Bayi Ini Lahir Setelah Ibunya Meniggal -Hatiku Tersentuh...

Seorang Ibu Melahirkan Setelah 2 Hari Meninggal Dunia
Kejadian luar biasa menggegarkan dunia perubatan. Seorang ibu yang dipastikan telah meninggal dunia, ternyata masih bisa melahirkan bayi mungil dengan sempurna. Berita ini mendadak tersiar ke mana-mana dan menjadi bahan perbincangan perubatan.

Mahmoud Soliman sebagai suami yang berumur 29 tahun tak pernah membayangkan bisa menghadapi kesedihan dan kebahagiaan menjadi satu. Isteri yang dicintainya Jayne Soliman 41 tahun, pergi untuk selamanya. Dan sebagai gantinya, ia mendapatkan seorang bayi perempuan cantik yang dilahirkan dari rahim isterinya.

Yang mengharukan, Aya Jayne demikian nama bayi tersebut, dilahirkan dua hari selepas Jayne dinyatakan meninggal akibat otaknya tidak boleh berfungsi lagi. Berkat bantuan perubatan, Aya boleh dilahirkan dengan selamat.

Sebenarnya kehamilan Jayne tidak bermasalah. Namun di usia kehamilannya yang mencapai 25 minggu, tiba-tiba ia pengsan setelah mengeluh sakit kepala. Segera saja Mahmoud melarikannya ke rumah sakit John Radcliffe Hospital di Oxford. Namun beberapa jam kemudian, pasukan doktor menyatakan otak mantan atlet ski es nasional Inggris ini sudah mati.

Tim doktor cuba membantu jantung Jayne agar tetap berdenyut dengan pelbagai peralatan. Usaha ini dilakukan agar bayi yang berada di perut Jayne bisa tertolong. Jayne diberi dua dos besar steroid, sehingga jantung bayinya bisa berkembang. Dan akhirnya, aya Jayne pun bisa lahir dengan selamat melalui operasi cesar.

Usai diangkat dari rahim Jayne, Aya sempat diletakkan di bahu ibunya untuk memberi sedikit waktu bagi keduanya untuk bertemu. Setelah itu Aya langsung dilarikan ke unit rawatan intensif. Sedangkan Mahmoud diberi kesempatan untuk mengucapkan selamat jalan kepada isterinya, sebelum akhirnya doktor mematikan peralatan penunjang hidupnya.

Kata "Aya" berasal dari bahasa Arab yang bererti "KEAJAIBAN". Itu merupakan nama yang dipilih Jayne saat masih hidup.

Hayati saat2 kelahiran bayi ini....

Mahmoud Soliman bersama Jayne Soliman:

Mahmoud Soliman with his wife Jayne who suffered a fatal brain haemorrhage before the birth of her daughter

Aya Jayne saat baru dilahirkan:








Beginilah cinta kasih seorang ayah kepada anaknya..

Ulasan

Catat Ulasan

jerit kat sini

Catatan popular daripada blog ini

Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Bila Bersalin,Kena B***l Juga Ke?

Ketika Bini hamil... Suami Pulak Curang