Wow!!!,,,,Dia ni orang terkaya di Tanah Arab

Wow!!!,,,,Dia ni orang terkaya di Tanah Arab

Loading...
Selama 20 tahun lebih, tak ada yang boleh mengalahkan kekayaan Putera Al-Walid bin Talal bin Abdulazis Alsaud di Timur Tengah. Ia adalah orang terkaya nombor satu di tanah Arab, dan menduduki peringkat ke-13 di seluruh dunia-menurut Forbes . Seberapa kayakah Al Walid?
Tak ada yang boleh meramalkan dengan tepat, berapa banyak kekayaan Al Walid. Termasuk mungkin Al Walid sendiri. Orang hanya mengira-ngira jumlah antara $ 15 hingga $ 30 trilion! Tidak usah memikirkan seberapa banyak, kerana jumlah ini sungguh tak terhingga banyaknya.
Kekayaan A Walid tersebar dalam lima bidang: stok perdagangan awam, syarikat-syarikat besar yang dimiliki Al Walid, real estate, asset kekayaan, dan kekayaan yang bersifat tunai dan tersebar di berbagai bank di seluruh dunia.
Jika dikalkulasikan, maka syarikat Al Walid menyumbang $ 7,88 trilion, dan menjadikannya sebagai pemilik syarikat terbesar di Arab Saudi dan Timur Tengah. Syarikatnya termasuk bidang teknologi maklumat, kesihatan, entertainmen dan pelancongan. Cittigroup, Apple dan News Corporation adalah tiga nama besar yang dimiliki Al Walid.

Dari syarikat-syarikat kecilnya, Al Walid mendapatkan "recehan" sekitar $ 1.611 trilion. Syarikatnya yang terkenal di sektor ini adalah Rotana, yang bergerak di bidang hiburan di Timur Tengah. 85% industri muzik dan 45% industri filem di bawah label Rotana.
Sedangkan dari jabatan Real Estate, Al Walid mengantongi $ 3,196 trilion. Al Walid saat ini mempunyai Kingdom Resort. Namun ia tengah membina Kingdom Oasis yang dianggarkan jauh lebih mewah daripada Kingdom Resort. Kos pembangunannya saja mencapai lebih dari $ 4 juta dan akan siap dilancarkan akhir 2009. Di Kingdom Oasis akan ada tasik dan kebun binatang peribadi.


Ia mempunyai kapal pesiar sangat mewah, pesawat Boeing 747 peribadi, dan pesawat jet Aibus A380, yang merupakan pesawat yang paling mewah dan paling besar di seluruh dunia. Ia mempunyai 300 kereta dan salah satunya konon adalah Mercedes SL600 yang setara dengan $ 4,8 juta.
Pangeran Al-Waleed bin Talal bin Abdul Aziz Al lahir pada Mac 1955 dan merupakan anggota kerajaan Saudi. Ia adalah cucu dari perdana menteri Lebanon yang pertama. Saat ini ia mempunyai tiga orang isteri.
Pangeran Al Walid tinggal di sebuah "rumah" yang berharga $ 100 juta, mempunyai 317 bilik, permaidani sutera, 250 unit televisyen, dan pelayan yang siap menyuguhkan makanan untuk 2000 orang dalam satu jam. Di rumah itu juga terdapat kolam renang yang menyerupai tasik dan sebuah pawagam bawah tanah.

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. Masya-Allah kaya dunia moga tidak melalaikan dia pada yg kurang dan memerlukan. Harta yg perlu diagih pada umat Islam yg masih ramai dlm kegersangan....

    BalasPadam

jerit kat sini