AMERIKA UMPAMA DILANDA TSUNAMI

AMERIKA UMPAMA DILANDA TSUNAMI

Loading...
Langit AS Gelap Akibat Badai Debu



PHOENIX -
Badai debu melanda wilayah Phoenix, Arizona, Amerika Syarikat (AS) pada Rabu 6 Julai kelmarin. Badai ini langsung membuat langit Arizona gelap gelita, ditambah bekalan elektrik yang terputus makin mempersulit warga saat badai terjadi.

Berdasarkan data dari radar badan cuaca nasional AS, badai debu tersebut dikhabarkan membentuk sebuah dinding yang mencapai tinggi lapan hingga 10 ribu kaki. Segera setelah badai menyerang keadaan kota dalam keadaan gelap gelita. Demikian diberitakan Daily Mail , Kamis (7/7/2011).

Jarak pandang pun dilaporkan terhad dan memaksa penerbangan mengalami kelewatan dan menyebabkan pokok tumbang. Ribuan warga pun terpaksa memakai lampu penerangan kecemasan, selepas bekalan elektrik terputus saat badai menerjang.

Badai yang disebut juga Haboobs memang biasa berlaku di kawasan yang kering. Umumnya wilayah AS yang kerap diterjang badai ini adalah Arizona, New Mexico dan Texas. Kelajuan angin dari haboobs biasanya mencapai 20 hingga 30 batu satu jam.

Namun, warga seperti sudah biasa menghadapi badai ini. Mereka tetap saja melakukan kegiatan sehari-hari pada umumnya, kerana kerosakan yang diakibatkan badai tersebut memang tidak terlalu teruk.

Setelah badai berlalu, bandar tersebut terlihat kotor akibat penumpukan debu. Tampak kereta milik warga dipenuhi dengan debu. Mereka pun terpaksa membersihkan debu-debu yang diakibatkan badai.

Meski relatif aman, beberapa kawasan di Phoenix saat ini diterapkan status bahaya badai petir. Namun peringatan tersebut tidak berlangsung lama dan dicabut pada malam hari.

Badai debu ini merupakan sebahagian dari musim badai muson yang bermula pada pertengahan Jun dan berakhir pada September.

Catat Ulasan

4 Ulasan

jerit kat sini