HAA..TU LA...LAIN KALI PASANG BENDERA..KAN DAH KENA DENDA

HAA..TU LA...LAIN KALI PASANG BENDERA..KAN DAH KENA DENDA

Loading...

Tak Pasang Bendera, Kampus Didenda Rp700 Juta


INGGRIS -
University of Northampton di Inggeris didenda 56.477 poundsterling atau setara dengan Rp766 juta kerana tidak memasang bendera Kesatuan Eropah (EU). Menurut Parlimen Inggeris, universiti ini juga tidak memaparkan logo EU pada papan di luar gedungnya.
Denda diberikan pegawai EU kerana dana milik Dana Pembangunan Daerah Eropah (erdf) digunakan untuk membiayai kemudahan baru di Gedung Newton. Wakil rektor University of Northampton, Profesor Nick Petford menyatakan hal ini akan dilihat oleh pihak universiti. "Jelas kita tidak senang dengan keadaan ini tetapi mengenai dana dari EU untuk universiti, saat ini sedang dilihat," jelasnya seperti dikutip dari Daily Mail , Jumat (8 / 7 / 2011). University of Northampton merupakan satu daripada lapan organisasi di Inggeris yang didenda kerana tidak mengikuti Peraturan EU sejak 2007.
Universiti ini mengesahkan telah menerima 2.5 juta atau setara dengan Rp33, 9 juta lebih dari EU untuk pembiayaan projek NVision , iaitu pusat visualisasi teknologi tinggi tiga dimensi (3D) yang berguna untuk merancang dan mengembangkan produk dalam bentuk 3D. Sementara itu, Menteri tempatan, Bob Neill mengatakan, akan mendorong Eropah untuk 'menyapu bersih' hukuman sama di masa depan. Berita tentang pemberian denda terungkap setelah dua kumpulan di Midlands didenda 25 ribu poundsterling atau 339 juta ringgit kerana kejahatan yang sama. (rhs)

Catat Ulasan

0 Ulasan