Menangani suami kedekut.

Menangani suami kedekut.

Loading...

Anda tentu pernah mendengar sebuah kisah yang pernah berlaku pada zaman Rasulullah SAW, seorang isteri yang bernama Hindun binti Utbah bin Rabi’ah datang mengadu kepada Baginda SAW, “Wahai Rasulullah, Abu Sufyan adalah seorang suami yang kedekut. Bolehkah aku mengambil sebahagian hartanya untuk keperluan keluarga kami?” Rasulullah bersabda yang bermaksud, “Tidak mengapa engkau mengambil sekadar keperluanmu dengan cara yang makruf.” (Hadis riwayat al-Bukhari dalam Sahih al-Bukhari no. 2460)

Apabila suami enggan membayar nafkah untuk penggunaan keluarga, dia dikira sudah mengabaikan tanggungjawabnya sebagai suami. Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud, “Cukuplah seseorang itu dianggap berdosa apabila suami yang mensia-siakan orang yang menjadi tanggungannya.” (Hadis riwayat Abu Daud dalam Sunan Abu Daud, no. 1442)


Langkah penyelesaian yang perlu diambil isteri :
1. Menasihati suami

Sebagai langkah permulaan bagi mencari solusi terhadap polemik ‘suami abai tanggungjawab’ atau suami culas ini, isteri perlulah berusaha untuk menasihati suami atau meminta orang tengah untuk membetulkan fahamannya kerana dia telah mengabaikan tanggungjawabnya membayar nafkah yang sepatutnya diberikan kepada isteri sebagaimana yang dituntut ajaran Islam.
Kalo degil jugak..ister kenalah sediakan pertahanan secukupnya.


2. Membuat tuntutan nafkah
Dalam membuat penentuan ini, Mahkamah Syariah tidak akan mengambil kira kadar nafkah yang perlu dibayar oleh suami berbanding dengan jumlah pendapatannya. Dengan kata lain, suami tetap perlu membayar nafkah seperti yang diperintahkan oleh Mahkamah Syariah biarpun Mahkamah Syariah menetapkan nilai nafkah yang tinggi. Apa yang penting adalah jumlah nafkah tersebut cukup untuk memenuhi keperluan isteri dan anak-anak.
Tak kiralah..ratus ke,ribu ke...mmm..kalo juta2 lagi baik..

Jangan lupa ingatkan suami setiap hari...kalau bolehla...
Setiap sen yang dibelanjakan kepada anak isteri akan mendapat ganjaran yang tinggi di sisi Allah Taala, sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, “Dinar (wang) yang engkau infak (belanjakan) di jalan Allah, dinar yang engkau infak untuk membebaskan hamba abdi, dinar yang engkau sedekahkan kepada orang miskin, dinar yang engkau nafkahkan kepada keluargamu, pahala yang paling besar adalah dinar yang engkau nafkahkan untuk keluargamu.” (Hadis riwayat Muslim dalam Sahih Muslim, no. 995)



Suami gagal akan disoal di akhirat

Ingat! Malaikat akan MELAKNAT pada suami yang tidak menafkahkan hartanya kepada ahli keluarganya. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, “Tidaklah para hamba berada di waktu pagi melainkan ada dua malaikat yang turun. Saah satu dari mereka berdoa: “Ya Allah, Berikanlah kepada orang yang menafkahkan hartanya balasan yang lebih baik.” Sedangkan malaikat yang satu lagi berdoa: “Ya Allah! Berikanlah kebinasaan kepada orang yang menahan hartanya (tidak mahu menafkahkannya).”” (Hadis riwayat al-Bukhari)

Paling penting, tanggungjawab ditunaikan secara sedaya-upaya, sebab setiap suami akan disoal di akhirat nanti atas kegagalannya menyediakan segala keperluan rumahtangganya.
Renung-renungkan!

Catat Ulasan

0 Ulasan