(VIDEO) Polis Arab Saudi Tangkap Semua Hadirin Pada Perkahwinan Gay Berdekatan Kota Suci Mekah

(VIDEO) Polis Arab Saudi Tangkap Semua Hadirin Pada Perkahwinan Gay Berdekatan Kota Suci Mekah

Loading...
(VIDEO) Polis Arab Saudi Tangkap Semua Hadirin Pada Perkahwinan Gay Berdekatan Kota Suci Mekah:



Polis Arab Saudi mendakwa telah menahan semua yang hadir di perkahwinan yang didakwa melakukan perkahwinan seks sejenis dekat dengan kota suci Mekah.

Rakaman majlis itu berlaku pada hari yang lalu telah menjadi viral, menunjukkan dua lelaki di bawah payung, berjalan bersama antara satu sama lain di bawah apa yang kelihatan sebagai lorong perkahwinan di luar.

Seorang lelaki lain berjalan di belakang pengantin baru, menyemburkannya dengan confetti sementara muzik boleh didengar bermain di latar belakang.

Kedua-dua lelaki itu berpakaian tradisional Saudi, dengan seorang yang memakai tudung perkahwinan.

Jurucakap Polis Makkah rasmi mengumumkan penangkapan dalam satu kenyataan yang diterjemahkan oleh Step Feed.

Kenyataan itu menghuraikan bagaimana upacara terlarang itu dilaporkan oleh seorang lelaki yang menghadiri perayaan dekat dengan Mekah:
Lelaki itu berkata kesemua orang yang menghadiri acara itu terkejut apabila beberapa lelaki muda memasuki tempat itu dan cuba melakukan ‘adegan perkahwinan gay’. Polis diberitahu salah seorang lelaki itu kelihatan seperti pendandan rambut.

Kenyataan itu meneruskan:
Selepas pendandan rambut dan orang lain yang terlibat dalam kejadian itu dikenal pasti, mereka semua ditangkap dan kes mereka kini akan dirujuk kepada pihak pendakwaan.
#شرطة_العرضيات
تطيح بشابٍ ظهر متشبهاً بالنساء في مقطع فيديو مع مرافقيه
..تُحيل القضيه للنيابة العامة لإكمال الإجراءات النظامية بحقهم.#إمارة_مكة pic.twitter.com/upIzdHKG4v
— إمارة منطقة مكة (@makkahregion) January 8, 2018

Selepas video itu menjadi viral, pegawai rasmi Aradiyat, Ali bin Youssef al-Sharif memberitahu kepada orang ramai bahawa siasatan sedang dijalankan, dan memberi amaran kepada rakyat Saudi bahawa mereka harus mematuhi ‘nilai-nilai moral dan kebajikan negara yang diberkati’ ini, laporan The New Arab.
Homoseksual diharamkan di Arab Saudi dan warga LGBT boleh menghadapi denda, pengusiran, sebat dan juga hukuman mati.
Upacara ini nampaknya telah menimbulkan kemarahan kerana berdekatan dengan tempat suci Mekah.

Lihat videonya di bawah:

Menurut The New Arab, reaksi terhadap video telah berbelah bahagi.
Serang tweeted:

Sejak tahun 2013, fenomena homoseksualiti semakin meningkat di Mekah, dan mungkin respon bagi orang yang terhormat adalah untuk membasmi Mekah dari gejala ini, yang kebanyakannya berasal dari orang asing.
Seorang lagi mengulas:
Di tempat paling suci di bumi … Dua orang homoseksual berkahwin di Arab Saudi.
منذ عام 2013 وظاهره المثليين تتزايد بمكه ولعل هذا يقود إلى الاستجابه لمطالب الشرفاء بأهميه تطهير مكه من هذا الفساد الذي أغلبه من الاجانب #مواليد_السعودية #زواج_مثليين_بمكة
هذا خبر اليوم((تحقيقات موسعة مع عدد من الشبان أقاموا حفلاً لزواج شابين #مثليين في #العرضيات )) pic.twitter.com/FROZHpmIjk
— alhothly (@MARAMSAAD33222) January 3, 2018

Sesetengah orang telah menggunakan insiden ini untuk melancarkan tomahan kepada pemimpin baru negara Mohammed bin Salman kerana pandangannya yang lebih toleransi terhadap masyarakat.
Putera Mahkota berusia 32 tahun itu dilantik semula pada bulan Jun 2017, dan mahu mengambil alih negara ini dengan arah yang lebih moden daripada pendahulunya.
Menurut CNN, pemimpin muda itu membuat kenyataan berikut di persidangan Inisiatif Pelaburan Masa Depan di Riyadh:

Kami mahu menjalani kehidupan yang normal, kehidupan di mana agama dan tradisi kita diterjemahkan ke dalam toleransi, supaya kita wujud bersama dengan dunia dan menjadi sebahagian daripada pembangunan dunia,

Screen-Shot-2018-01-09-at-15.45.07-1-203

Beliau menambah:
Tujuh puluh peratus penduduk Saudi berada di bawah umur 30 tahun.
Dalam semua kejujuran, kita tidak akan menghabiskan masa 30 tahun dalam kehidupan kita berurusan dengan ideologi ekstremis. Kami akan memusnahkan mereka hari ini dan dengan segera.
Walau bagaimanapun, yang lain menggunakan video ini untuk memuji dan mempertahankan ke arah baru, kontemporari Arab Saudi sedang mengambil alih.
Seorang tweeted:

Kenapa anda tidak hanya tinggalkan mereka sendirian, walaupun mereka benar-benar berkahwin, apa itu masalah kepada anda?
Seorang lagi menyatakan:
Ini adalah Arab Saudi yang baru, di bawah pimpinan Mohammed bin Salman.
Saudi law could make coming out online punishable by death,#SaudiLGBT responds with (i'm gay, you won't terrorise me)#لن_ترهبوني_انا_مثلي
— SaudiLGBT (@ArabiaLGBT) March 26, 2016
Kisah ini sedang berkembang dan berita yang lebih banyak dijangka akan diikuti.

Catat Ulasan

0 Ulasan