Tak Izin Kahwin Lain, Suami Hentak Kepala Isteri Dengan Al-Quran

Tak Izin Kahwin Lain, Suami Hentak Kepala Isteri Dengan Al-Quran

Loading...



Kuala Lumpur: Hanya kerana isterinya tidak membenarkannya berkahwin lain, seorang lelaki tergamak menghentak kepala mangsa dengan senaskhah al-Quran dan papan rehal di rumah mereka di Cheras, kelmarin.


Dalam kejadian jam 8 malam itu, mangsa berusia 48 tahun yang baru selesai solat Maghrib terkejut apabila didatangi suaminya yang terus menampar mangsa dan menumbuk mukanya beberapa kali.

Menurut sumber, sebelum itu jam 4 petang hari sama lelaki itu yang berusia 46 tahun memberitahu keinginannya berkahwin lagi, namun isterinya tidak memberi kebenaran.

“Mungkin marah dengan tindakan isterinya, suspek tiba-tiba pulang ke rumah dan terus bertindak ganas dengan menendang mangsa yang ketika itu masih memakai telekung

“Suspek kemudian mengambil senaskhah al-Quran yang berada berhampiran mangsa dan menghentaknya ke kepala mangsa beberapa kali. Tidak cukup dengan itu, dia turut mengambil papan rehal dan menghentak ke kepala mangsa,” katanya.

Sumber itu berkata, akibat kejadian itu mangsa lebam di muka dan badan tampil membuat laporan di Balai Polis Sungai Besi untuk tindakan selanjutnya.

“Difahamkan mangsa bukan kali pertama dibelasah suaminya sebaliknya jika berlaku perselisihan faham antara mereka, suspek bertindak ganas dan menyerang isterinya itu,” katanya.

Sementara itu, pendakwah bebas Wan Akashah Wan Abdul Hamid menyifatkan tindakan lelaki terbabit sebagai satu penghinaan kepada al-Quran, selain penganiayaan kepada isterinya.

“Sudahlah memukul isteri itu haram, ini dengan menggunakan al-Quran pula. Sudah tentu ia tindakan salah kerana al-Quran adalah kitab suci yang wajib dimuliakan,” katanya.

Beliau berkata, suami sewajarnya menghargai isteri kerana menguruskan rumah tangga dan sebagainya, bukan dipukul sesuka hati, apatah lagi baru selesai solat.

“Kita kena ingat, orang yang mulia adalah mereka yang memuliakan wanita, manakala orang yang hina adalah mereka yang menghina wanita. Memukul menggunakan al-Quran bererti tidak menghormati kesuciannya al-Quran itu sendiri akan melaknatnya nanti,” katanya.

Catat Ulasan

0 Ulasan