Kembar Siam Tidak Rela Dipisahkan

Kembar Siam Tidak Rela Dipisahkan

Loading...
New Delhi: Shivanathu Sahu dan adiknya Shivram ialah kembar siam berusia 12 tahun yang dilahirkan bercantum di pinggang.
Mereka berkongsi dua kaki dan empat tangan dan dipercayai berkongsi perut tetapi mempunyai jantung, hati dan otak sendiri. 
Doktor percaya mereka boleh dipisahkan, namun kembar ini nekad untuk terus hidup bersama. 

“Kami tidak mahu dipisahkan.
PASANGAN kembar siam ini mampu mengayuh basikal sendiri ke sekolah.

“Kami akan bersama sampai tua seperti ini,” kata Shivram ketika diwawancara stesen televisyen Barcroft.

Kes kembar siam berlaku satu dalam setiap 200,000 kelahiran dan separuh daripadanya dilahirkan mati. 

Walaupun dengan kecacatan mereka, Shivanath dan Shivram mampu mengatasi halangan. Mereka cuba hidup seperti manusia normal, bekerja berpasukan seperti mandi, memakai baju dan menyikat rambut satu sama lain. 

Selain itu, mereka juga boleh bergerak di kampung mereka. 

“Kami belajar sendiri semuanya. Kami menunggang basikal ke sekolah, dan tiada masalah bermain kriket,” kata Shivanath. 

Bapa mereka, Raj Kumar, 45, berkata mereka juga pelajar cemerlang. Dia percaya walaupun dengan sikap positif yang ada, kehidupan sentiasa memberi cabaran untuk mereka berdua. 

Pakar kanak-kanak di Fortis Institut Penyelidikan Memorial di Gurgaon, India, Dr, Krishnan Chugh berkata, pasangan kembar itu boleh dipisahkan. Tetapi kerana mereka berkongsi kaki, mungkin hanya Shivram sahaja akan mendapat anggota itu sementara Shivanath akan lumpuh. 

Chugh berkata, dia faham kenapa kembar dan bapa mereka tidak mahu berdepan dengan senario itu, tetapi keadaan akan berubah apabila kembar itu dewasa kelak.- Agensi

Catat Ulasan

0 Ulasan