100 Tahun Berlalu Salji Akhirnya Turun Di Bumi Mesir

100 Tahun Berlalu Salji Akhirnya Turun Di Bumi Mesir

Loading...
KAHERAH - Kejadian aneh berlaku di Kaherah pada Jumaat 13 Disember 2013. Akibat badai yang berlaku di Timur Tengah, bandar ini secara mengejutkan diliputi oleh salji. Cuaca aneh ini berlaku kerana rendahnya curah hujan, dan suhu musim sejuk yang selalu di atas titik beku. Salji merupakan suatu fenomena yang sangat tidak biasa di Kaherah.


Bandar ini sebenarnya pernah mendapat fenomena sama hanya saja itu berlaku 100 tahun lalu. Pejabat pusat Meteorlogi Kaherah, Ali Abdelazim bahkan sangat terkejut dengan peristiwa tersebut. "Ini adalah yang pertama sejak bertahun lamanya," ujarnya, seperti dikutip dari Huffington Post, Minggu (15/12/2013).


Tetapi tidak semua penduduk Mesir senang dengan peristiwa yang jarang berlaku ini. Pelbagai pelarian Syria harus berhadapan dengan udara yang sangat sejuk, dengan peralatan yang begitu minimum.


Kejadian langka ini ternyata tidak hanya terjadi di Mesir, kejadian ini juga pernah terjadi di Israel. Di tahun 1953 ketika cuaca dan badai melampau menghentam Israel, negara ini "dihadiahi" salji. Tetapi "hadiah" ini bukan membawa kegembiraan malah menyebabkan warga Israel harus mengungsi dan meninggalkan rumahnya.
meratap ditembok ratapan biarpun ribut salji melanda


Catat Ulasan

0 Ulasan