Header Ads

Mereka Ini Masih Lagi Amat Kaya Biarpun Telah Lama Jadi Tengkorak

loading...

Di dunia ini, ada banyak orang yang mati syahid atau mati kerana memperjuangkan kebenaran keyakinan dan agamanya. Dalam istilah lain disebut martis. Namun kali ini kita tidak akan membincangkan dari segi religi melainkan keunikan dari sosok mereka kini. 

Faktanya, di dunia ini ada beberapa kerangka tubuh dan tengkorak yang dihias dengan jubah, bahkan emas permata. Tubuh mereka tak dikubur di dalam tanah, melainkan tinggal tulang dan tengkorak yang dibiarkan berdiri, duduk atau bahkan terbaring. 

Ada beberapa cerita unik dari kerangka yang dianggap badan-badan surgawi dalam buku Dr. Paul Koudounaris seperti yang berikut ini. Ada yang meyakini ini tengkorak asli, namun ada juga yang mengatakan bahawa tengkorak ini sudah diganti dengan replika. 

1. St Valentinus (Waldsassen, Jerman)


Kerangka tubuh ini adalah seorang wanita. Ia disebut Santa Munditia semasa hidupnya. Diyakini bahawa dulunya ia adalah santa pelindung para perawan tua.

Konon ia mempunyai gaya dan perangai yang unik, bahkan kadang aneh untuk kehidupan moden. Kerangkanya disimpan di dalam peti kaca dengan berhiaskan pakaian dan manik-manik yang indah.


3. Kerangka Tangan St. Valentin (Bad Schussenried, Jerman)


Kerangka tangan ini nampak cantik  dengan cincin-cincin bertatahkan batu permata. Jemarinya juga dihias dengan sulaman benang emas yang cantik. Kerangka tangan ini cukup menarik perhatian. Apalagi dengan posenya yang sedang membawa ujung obor. Kerangka ini melambangkan tangan St. Valentin.

4. St. Luciana (Heiligkreuztal, Jerman)

Kerangka cantik ini merupakan kerangka wanita bernama St. Luciana. Ia adalah seorang biarawati di gereja Heiligkreuztal. Namun saat ini dia tak lagi dipaparkan di gereja. Kerangkanya disimpan di muzium sebagai salah satu harta yang dipamerkan. Masih boleh anda lihat sedikit sisa-sisa kecantikannya.


5. St. Maximus (Bürglen, Switzerland)

Kerangka ini diyakini sebagai tubuh seorang tentera Kristian yang menjadi martir. Tubuhnya bahkan masih bersalut jubah emas dan batu permata.

Konon ada sebuah legenda mengenai kucing berwarna putih yang berkaitan dengannya. Kucing putih itu diyakini sebagai jelmaannya yang sering berkeliaran di kampung-kampung.

p/s  memang amat kaya....
Loading...

4 ulasan:

  1. Balasan
    1. mmg aneh,kalau kat tempat kita tinggal rangka je la...emas tu dah lama dah kena songlap...emas la katakan

      Padam
  2. Oh no..disalut emas diluar..dibaham panas didalam...Mintak dijauhkan Allah..

    BalasPadam

jerit kat sini

Dikuasakan oleh Blogger.