Obama Selamatkan Wanita Hamil Yang Nyaris Pengsan

Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama selamatkan ibu hamil Karmel Allison (baju merah)

Presiden Amerika Syarikat Barack Obama terpaksa menghentikan ucapannya demi menolong seorang wanita hamil yang hampir pengsan.

 Wanita hamil bernama Karmel Allison itu berdiri di belakang Obama. Laman Telegraphedisi Isnin 21 Oktober 2013 melaporkan, peristiwa ini terjadi ketika Obama bercakap mengenai UU Kesihatan Mampu (ACA) yang kerap disebut Obamacare. 

Di tengah-tengah pidato Obama yang berdurasi selama 25 minit itu, Allison tampak sempoyongan dengan wajah pucat. Seorang wanita yang berdiri di samping kiri Allison kemudian menggenggam tangan Allison dan merangkulnya dari belakang agar dia tetap dapat berdiri. 

Selain mengandung, Allison juga diketahui mengidap diabetes jenis 1. Obama yang saat itu masih berpidato, menyedari wanita yang berdiri di belakangnya mengalami masalah. 

"Adakah anda baik-baik saja?" tanya Obama. Allison nyaris jatuh saat ditanya Obama. 

Obama kemudian merangkul pinggang wanita yang bertugas sebagai ahli biologi itu. "Anda akan baik-baik saja. Saya ada di sini dan akan memegang anda," tambah Obama. 

Menyikapi peristiwa itu, Obama lalu melontarkan jenaka. "Hal ini berlaku jika saya bercakap terlalu lama," kata Obama yang disambut tawa hadirin. 

Usai peristiwa itu berlalu, Allison lalu mengulas di Twitter dan mengucapkan terima kasih kepada Obama. Dia mengatakan, kini keadaannya sudah kembali pulih. "Saya baik-baik saja, kawan. 

Hanya sedikit pening, Terima kasih @ BarackObama yang telah merangkul saya. Khabar baiknya wanita yang mengidap diabtes ini ternyata hamil :)" tulis Allison di akaun Twitter-nya . 

Allison termasuk satu daripada 13 orang yang berdiri tepat di belakang Obama, saat dia berpidato mengenai Obamacare.Bangunan Putih mengundang mereka untuk datang menyaksikan pidato tersebut, kerana dianggap sebagai calon penerima manfaat dari UU kesihatan yang disahkan Obama tahun 2010 silam. 

Perwakilan Rumah Putih menyebut kendati Allison mengidap diabetes, namun dia tetap akan mendapat insurans kesihatan. Allison mengaku berniat ingin pindah insurans namun bimbang rencananya itu ditolak syarikat insurans akibat mengidap penyakit diabetes. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Bila Bersalin,Kena B***l Juga Ke?

Misteri Apa Yang Ada DiBukit Hantu?Lihat!!