Cara Mengesan Darah Babi di Penapis Rokok


Sejumlah pakar kembali mendedahkan bahawa di dalam penapis rokok ada kandungan darah babi. Salah satunya,  Institut Pertanian Bogor, Dr Anna P Roswiem.

 "Iya, ada (kandungan darah babi, red) dalam filternya", ujarnya seperti dikutip Republika, Rabu (28/8). 

Bagaimana cara mengesan adanya darah babi di penapis rokok dan apa alasan pengeluar rokok memasukkan darah babi di penapis rokok? 

Dalam rokok ada dua penapis. 

Penapis pertama, berwarna putih yang langsung ke mulut. Penapis ini disambung lagi dengan penapis kedua yang mengandungi darah babi. 

Menurut tuntutan syarikat merokok, darah ini digunakan untuk menapis toksin yang ada dengan lebih baik. 

Hemoglobin dari darah babi menapis racun-racun tembakau sehingga racunnya lebih sedikit. Biasanya kita boleh mengetahui bahawa merokok ini mengandung hemoglobin babi dengan melihat bungkusan rokoknya. 

Ada tanda Diamond Filter di bawah bungkusan. Syarikat rokok menulis keterangan ini di kemasan rokok dengan tulisan dan gambar.

 Penyelidik di Australia telah meneliti kandungan darah babi dalam rokok ini di salah satu lapangan terbang tentera di China. 

Jika kita melihat dengan teliti, terlihat titik-titik kuning pada penapis yang biasanya berwarna putih. 

Titik kuning ini menandakan adanya hemoglobin, atau darah. 

Seperti dilansir Republika, di Indonesia belum ada yang menghasilkan rokok dengan kandungan darah walaupun di negara lain merokok seperti ini sudah beredar. 

Walaupun begitu, belum tentu penapis tanpa hemoglobin juga bebas dari titik kritis halal. Penapis sendiri terbuat dari Carboxi Metil Selulosa (CMS) yang sebenarnya selamat kerana berasal dari tumbuhan. 

Tapi, untuk membuat penapis, CMS ini ditambah dengan Gliserol dari Gliserin. Bahan pembuat gliserol ini sumbernya bermacam-macam, ada yang dari sintetik kimia yang halal dan ada juga dari lemak atau minyak. 

Jika sumbernya dari lemak atau minyak, maka perlu diketahui sumbernya apakah dari haiwan ataukah dari tumbuhan. 

Jika pun penapis rokok masih bebas dari darah babi, banyak penyelidikan telah membuktikan soal bahaya rokok pada kesihatan. 

Termasuk mencetuskan kanser, penyakit jantung, penyakit pernafasan, dan emfisema (penyakit paru obstruktif). Kerana itulah sebahagian ulama mengharamkan rokok, sedangkan sebahagian lainnya minimal menghukuminya makruh.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Bila Bersalin,Kena B***l Juga Ke?

Misteri Apa Yang Ada DiBukit Hantu?Lihat!!