Aneh, Menara Condong Pisa Mulai Kembali Tegak

Pisa, Sebahagian besar traveler tentu sudah akrab dengan Menara Pisa, menara condong yang ada di Itali. 

Setelah dibuka kembali pada tahun 2001, perlahan tapi pasti, bidang Menara Pisa mula kembali lurus. Dilansir dari Huffington Post, Selasa (13/8/2013), berdasarkan info dari kumpulan pengawas rasmi yang bertanggung jawab untuk memantau struktur bangunan, Menara Pisa mula kembali lurus kira-kira 2.5 sentimeter, atau kira-kira 1 inci dalam tenggat waktu 2001 dan 2013.

 Perkembangan tersebut mungkin tidak ketara, tetapi hal tersebut merupakan berita baik bagi team pengawas yang mengawasi  kota Itali. Perkembangan menara dilakukan dengan kurung waktu pemulihan selama 11 tahun, yang bermula sejak 1992. Dimana bidang miring menara bergerak dari 4.5 meter (14,75 kaki) ke 4.1 meter (13,45 kaki). 

Pertolongan pertama tersebut dilakukan oleh Profesor Michele Jamiolkowski dengan cara melingkari tingkat pertama menara dengan 18 kabel baja sebagai bantuan struktur sementara. 


                                                       Seorang peneliti yang sedang bekerja


Pembaikan selanjutnya dilakukan di bawah tanah, di mana permukaan tanah dibawah menara telah membeku, dan disokong oleh blok batu konglomerat berumur 150 tahun. Blok batu tersebut diganti dengan sebuah rasuk dan konkrit, ditahan dengan kabel baja yang berada pada kedalaman 52 meter (170 kaki).


Turis dari atas Menara Pisa Hingga pada Januari 1999, dilakukan perbaikan final untuk menstabilkan menara. Dilakukan penggalian dan pemindahan tanah di bawah asas menara. Tujuannya adalah untuk memaksa menara menjadi lebih rendah dan mengurangkan sudut kemiringannya.

Foto menara diwaktu malam

Segala proses pembaikan mula membuahkan hasil dengan berkurangnya cerun Menara Pisa sebanyak 2.5 sentimeter. Menara Pisa memang masih condong, tapi berdasarkan para ahli, menara tersebut dapat bertahan hingga 2 hingga 3 abad mendatang.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Bila Bersalin,Kena B***l Juga Ke?

Misteri Apa Yang Ada DiBukit Hantu?Lihat!!