Orang Kita Bodoh?Tak Kenal BAK KUT TEH?Jom Kenali BAK KUT TEH ....

Orang Kita Bodoh?Tak Kenal BAK KUT TEH?Jom Kenali BAK KUT TEH ....

Loading...
Umat Islam jangan jadi Bodoh.
 Meh sini tahu dan kenal apa itu Bak Kut Teh: 

 Dalam gambar diatas yang telah mencetuskan kontroversi berkenaan "Bak Kut Teh" sejenis makanan yang amat digemari oleh masyarakat Cina membuatkan saya terpanggil untuk menjelaskan kepada pembaca apakah jenis makanan Bak Kut Teh itu.

 Bak Kut Teh: Bak Kut Teh merupakan sejenis hidangan sup berserta daging rusuk (terutamanya babi) yang dimasak dalam herba tradisi Cina.

Herba dan ginseng dicampur bukan sahaja sebagai perasa tetapi juga menambah khasiat. Pelbagai jenis cendawan sering kali ditambah kepada hidangan dan biasanya dihidangkan dalam mangkuk tembikar Cina.

Pada masa kini terdapat karung Teh Bak Kut, yang mengandungi semua ramuan yang diperlukan. Ini memudahkan penyediaan Bak Kut Teh.

Bak Kut Teh seringkali dijadikan hidangan sarapan, atau makan tengahari. Bak Kut Teh biasanya menggunakan daging babi sebagai bahan asasnya. Bak Kut Teh berasal dari Kluang, Malaya dan ia kini ia popular disajikan di sekitar rantau Asia tenggara seperti Singapura, Thailand.

 Bak-kut-teh telah diperkenalkan kepada Malaya pada kurun ke-19 oleh perkerja dan kuli cina yang berketurunan Hokkien.

[1]Hidangan ini dilaporkan sebagai diet tambahan tidak seberapa kepada kuli pelabuhan dan sebagai tonik untuk meningkatkan kesihatan mereka. Orang Teochew datang kemudiannya dan perbezaan utama antara Bak Kut Teh hokkien dan Bak Kut Teh Teochew adalah yang Hokkien mengunakan kicap pekat yang menyebabkan permukaan sup menjadi lebih gelap.

Perkataan Cina 肉 yang bermaksud daging atau secara khususnya babi, sekarangnya disebut "Ba" dalam loghat Min-nan dan loghat Teochew di selatan China.

Walaubagaimanapun, 肉 di dalam 肉骨茶 masih mengekalkan sebutan lama "Bak" yang digunakan di selatan wilayah Fujian dan di timur wilayah Guangdong sebelum kurun ke-19 -

 Wikipedia Yang terang lagi nyata disini Bak Kut Teh merupakan sejenis makanan yang bahan asas nya adalah merupakan "daging Babi". Babi ataupun nama saintifiknya Khinzir dan amat sensitif buat umat Islam bukan sahaja di Malaysia malah diseluruh negara Islam yang ada.

 Ada komen sinis datangnya dari orang Melayu mempertahankan tindakan dua orang Cina Couvenis Alvian dan Vivan kononya Bak Kut Teh tidak menghina Islam.

 Saya berpendapat mereka yang mempertahankan Alvian dan Vivian merupakan mereka yang tidak tahu maksud dan apa yang terkandung dalam Bak Kut Teh itu. Ataupun mereka itu merupakan spesis pemakan daging babi sama sepertimana Cina Couvenis yang lain.

 Sekarang ini kita tidak perlu untuk mendesak Alvian dan Vivian memohon maaf kerana percayalah mereka tidak akan berbuat demikian dan kita juga tidak mahu permohonan maaf mereka. Apa yang kita mahukan adalah tindakan yang tegas diambil oleh pihak berwajib selain daripada tindakan yang dapat dilakukan kita umat Islam dalam pekara ini.

 Saya berpendapat agar mereka ini Alvin dan Vivian diberikan satu pengajaran yang dapat mereka kenang seumur hidup. Biar sampai mereka mati mereka akan ingat apa yang berlaku kepada mereka adalah kerana hasil kebiadapan mereka dalam menghina seluruh umat Islam.

 Tidak ada kata Maaf kepada mereka ini selain daripada tindakan tegas oleh kita umat Islam. 


sumber:Papagomo


 Dan ini adalah resepi Bak Kut Teh


Bak Kut Teh merupakan sejenis hidangan sup berserta daging rusuk (terutamanya babi) yang dimasak dalam herba tradisi Cina. Herba dan ginseng dicampur bukan sahaja sebagai perasa tetapi juga menambah khasiat. 

Pelbagai jenis cendawan sering kali ditambah kepada hidangan dan biasanya dihidangkan dalam mangkuk tembikar Cina. Pada masa kini terdapat karung Teh Bak Kut, yang mengandungi semua ramuan yang diperlukan. Ini memudahkan penyediaan Bak Kut Teh. Bak Kut Teh seringkali dijadikan hidangan sarapan, atau makan tengahari. 

 Bahan-bahan: 
 1) ayam (peha), dibuang kulit & lemak (600 g (5 ketul) ) 
 
2) tauhu, dipotong kiub ( 150 g (3 ketul) ) 
 
3) bawang putih (dengan kulit) (100 g (1 babu sederhana) ) 

 4) cendawan kering direndam di dalam 200 ml (1 cawan) air dan dipotong dua (15 g (5 kering) ) 

 5) rempah Bak Kut Teh (17 g (1 bungkusan) )

 6) kicap cair (25 g (2 sudu makan) ) 

 7) kicap pekat (20 g (1 1/2 sudu makan) ) 8) sos tiram ( 25 g (1 1/2 sudu makan)
 )
Cara memasak 

 1. Masukkan bawang putih, rempah Bak Kut Teh dan cendawan bersama airnya ke dalam periuk. 

 2. Tambahkan 5 cawan air (1000 ml). 

 3. Didihkan menggunakan api yang rendah selama 30 minit. 

 4. Masukkan ayam dan taufu. 

 5. Didih lagi selama 30 minit menggunakan api sederhana. 

 6. Akhir sekali tambahkan kicap cair, kicap pekat, sos tiram serta lada sulah. 

 7. Hidangkan panas. 9) lada sulah (5 g (1 sudu teh) ) 10) air (1000 ml (5 cawan) )


sumber resepi:http://rakanmesra.com/

Catat Ulasan

0 Ulasan