Header Ads

Makna Ramadhan Bagi Obama

loading...
Presiden Barack Obama mengucapkan selamat menjalankan ibadah puasa bagi Muslim di Amerika Syarikat dan seluruh dunia. 

Dalam kenyataan, dia memaknai Ramadan sebagai bulan bercermin, dan meneguhkan komitmen perdamaian. "Dengan bermulanya bulan suci Ramadan, Michelle dan saya menyampaikan harapan terbaik kami bagi seluruh komuniti Muslim di Amerika Syarikat dan seluruh dunia," kata Obama seperti yang dimuatkan di laman Rumah Putih , Selasa 8 Julai 2013.

 Ramadan menurut Obama adalah saat 1.5 bilion Muslim dunia berkumpul bersama keluarga dan merayakan prinsip yang menyatukan manusia dari berbagai keyakinan. "Sebuah komitmen perdamaian, keadilan, persamaan dan kasih sayang sebagai manusia. Ikatan ini jauh lebih kuat dibanding perbezaan yang seringkali memisahkan kita," ujarnya. 

Bulan Ramadan juga, menurutnya, mengingatkan akan pentingnya hak-hak akan kebebasan, martabat dan kesempatan yang sama sebagai manusia. Nilai-nilai inilah yang menurut Obama tengah diperjuangkan oleh masyarakat di Timur Tengah dan Afrika Utara, saat jutaan pelarian merayakan Ramadan jauh dari rumah mereka. 

"AS berdiri bersama mereka yang berjuang membina dunia dimana setiap orang boleh menentukan masa depan mereka sendiri dan mempraktikkan keyakinan mereka dengan bebas, tanpa takut diintai kekerasan, "ujarnya. Selain itu, kata Obama, Ramadan juga mengingatkan akan pentingnya peranan Muslim dalam membina negara Amerika. 

Di antaranya adalah dalam bidang ilmu pengetahuan, penciptaan lapangan pekerjaan dan memenuhi keperluan masyarakat. "Saya merasa terhormat melaksanakan berbuka puasa bersama di Gedung Putih selama empat tahun terakhir, dan tahun ini saya tidak sabar menyambut Muslim Amerika yang menyumbang di negara ini sebagai bekerja sendiri, aktivitis dan seniman, "ujarnya. 

Bulan Ramadan di AS bermula pada Selasa 8 Julai 2013. Tahun ini, Muslim Amerika berpuasa di musim panas yang matahari baru tenggelam setelah lebih dari 15 jam.


Like Muslims all over the world, U.S. Muslims often visit halal restaurants — which prepare food in accordance with Islamic dietary laws — for iftar with family and friends after observing the Ramadan fast from dawn to sundown.

In this photo, iftar customers order Mediterranean food at the Ali Baba restaurant in El Cajon, California, near San Diego. Ali Baba has a tented interior that evokes the feeling of old Baghdad, and owner Othman Kalasho employs an Iraqi chef.
Loading...

4 ulasan:

  1. Tapi tengok apa As dan sekutu-sekutunya buat pada Mesir...tak macam apa yang diharapkan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Obama dan presiden2 AS yg terdahulu seblmnya x ..banyak bezanya..sama jer

      Padam
  2. Salam Ramadhan dan Selamat berpuasa...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam Ramadhan juga buat Abil..:)

      Padam

jerit kat sini

Dikuasakan oleh Blogger.