Benarkah Disini Lokasi Sebenar Taman Firdaus?

Jangan dikira pohon rendang tak boleh hidup di padang pasir. Pengecualian selalu ada. Inilah pokok yang boleh hidup sendirian tengah padang pasir tandus dan panas, berkilometer-kilometer jauhnya dari sumber air (yang diketahui) serta tumbuh-tumbuhan lain. 

Pohon itu dinamakan Sharajat Al Hayat, Pohon Kehidupan , yang adanya di Bahrain dan merupakan salah satu fenomena alam yang paling luar biasa.




Pohon Kehidupan tersebut terletak 2 kilometer dari Jabal ad Dukhan, bukit pasir tertinggi (15 meter). Misteri tentang bagaimana boleh pohon ajaib itu hidup dalam keadaan seperti itu telah membuatnya menjadi legenda di Bahrain, selain membuat penasaran banyak orang dari seluruh dunia untuk melihat secara langsung.

 Keajaiban alam ini kononnya sudah berusia 400 tahun dan membuatkan para saintis kebingungan sampai sekarang. Meski mereka telah mengembangkan beberapa teori, tetap belum ada konklusi final, masih lagi ber teka-teki. 

Ada yang mengatakan akar-akarnya menyebar sangat mendalam dan dengan liputan luas hingga mencapai sumber air yang tak diketahui keberadaannya, tetapi belum ada yang boleh membuktikan.


Bahkan, warga setempat pun mempunyai penjelasan berbeza soal rahsia di balik keberadaannya. Namun, sebahagian besar berdasarkan kepercayaan yang mereka anuti. 

Ada yang percaya bahawa di situlah lokasi sebenarnya dari Taman Firdaus, Tamah Eden, sedangkan suku Badwi di sana yakin pohon itu telah diberkati Enki, Dewa Air. Apapun penjelasannya, Sharajat Al Hayat terus tumbuh berkembang selama empat abad.

Ulasan

  1. kena ada kesahihan yg betul ni..kan?

    BalasPadam
  2. @KY Atierasanya ini cuma mitos jer..kepercayaan orang dulu2..

    BalasPadam

Catat Ulasan

jerit kat sini

Catatan popular daripada blog ini

Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Bila Bersalin,Kena B***l Juga Ke?

Misteri Apa Yang Ada DiBukit Hantu?Lihat!!