Hantu Ini Hobinya Tinggal Di Tandas Sekolah

Hantu Ini Hobinya Tinggal Di Tandas Sekolah

Loading...
Ini dia satu lagi hantu dari Jepun yang sempat pemotongan di telinga kita
Toire no Hanako atau yang biasa dikenal dengan Hanako si hantu penghuni tandas, adalah salah satu hantu yang popular di kalangan kanak-kanak sekolah Jepun.

Kepopulerannya seringkali membuat youkai ini sering
dipaparkan dalam manga, anime, mahupun filem. Setiap membicaralan tentang tandas yang terbilang angker, orang Jepun bahkan mengaitkan dengan hantu Hanako. Siapa sebenarnya Hanako itu?.

                       

DATA
Jenis Kelamin: Perempuan
Tinggi: Kira-kira 120 cm
Berat: Tidak diketahui
Ciri-ciri: Rambut bob, skirt berwarna merah
Senjata: Tidak ada
Habitat: Toilet sekolah
Pergerakan: Berpindah-pindah


Hanako sebenarnya merupakan nama yang cukup old-fashioned untuk nama seorang perempuan Jepun dan pernah menjadi 'trend' di masa lalu. 


Disebutkan, legenda hantu Hanako bermula pada tahun 1950-an dimana saat itu tengah heboh penampakan anak kecil di tandas sekolah dengan skirt merah, berambut bob pendek, dan boleh muncul di bilik mandi sekolah-sekolah  di Jepun. 

Urban legend mengatakan, bahawa saat itu ada seorang anak kecil yang tengah bersembunyi di dalam tandas sekolah dari kejaran ibunya yang gila, namun malang ia berhasil ditemukan dan dibunuh oleh sang ibu. Versi lain menyebutkan bahawa Hanako adalah anak kecil yang tewas kerana serangan udara Perang Dunia II, saat ia sedang bermain sorok-sorok bersama temannya dan bersembunyi di dalam tandas.

 Setiap anak sekolah punya versi cerita Hanakonya masing-masing. Kehebohan hantu Hanako ini kembali terjadi pada tahun 1980 dimana hantu Hanako itu muncul bukan saja di sekolah SD tetapi juga di SMP maupun SMA. Biasanya Hanako juga menampakan diri di tandas perempuan. 

Kalaupun dia boleh terlihat oleh anak laki-laki, kemungkinan tandas yang disemayami Hanako adalah tandas unisex. Tidak seperti kebanyakan youkai yang menampakan dirinya dimalam hari, Hanako biasanya muncul disiang hari ketika waktu sekolah.

 Kewujudan Hanako yang sering dijadikan bahan uji  bagi anak-anak SD di Jepun. Untuk 'memangggilnya', setiap anak yang masuk kedalam tandas harus memanggil nama 'Hanako'. Jika si hantu bertindak balas, maka ia akan menjawab "Ya, aku ada disini". 

Kalaupun tidak menjawab, biasanya akan menampakan diri dengan sosok anak perempuan memakai skirt merah dan rambut bob berponi. Namun ada juga beberapa anak sekolah yang suka membully rakannya dengan mengunci di dalam tandas agar si teman panik ketakutan bertemu dengan Hanako. Ada yang mengatakan hantu Hanako baru akan muncul jika seseorang yang 'akan melihat'nya sedang dilanda ketakutan. 

Takut akan kegelapan bilik mandi, kematian, hingga takut haid, yang menjadi momok anak-anak . Keneradaan Hanako sama sekali tidak membahayakan jiwa dan tidak suka meneror dengan rasa dendam. Ia hanya makhluk halus yang hanya sekadar muncul untuk menunjukan kewujudannya dan menjadi 'maskot' hantu masa kini yang ditakuti anak-anak. 

Orang yang melihatnya, paling hanya akan lari dan Hanako tidak akan mengejar. Tidak ada cara khusus untuk menangkis Hanako. Bahkan ada yang menyebutkan jika hantu Hanako pada asalnya adalah sosok yang baik bahkan mau menolong siapa saja yang sedang dalam masalah dan disebut-sebut kerap membawa tuah.

Catat Ulasan

6 Ulasan

jerit kat sini