Rahsia Besar Tentang Keburukan Ikan Sardin

Adakah Kita Seringkali Makan Sardin ?? Mari Kita Baca Satu Artikel / Cerita Menarik Dibawah,,,

                                  

Saling Ingt Mengingati,,

Saya dilahirkan dari keluarga miskin. Ibu bapa saya mengusahakan kebun getah. Waktu kecil, apabila ibu atau bapa membeli ikan sardin dalam tin, ia seperti satu makanan mewah. Sejak kecil memang saya suka makan sardin. Apatah lagi kalau masakan sardin yang dimasak oleh arwah ibu. Walaupun saya suka makan sardin, namun tidak berpeluang makan dengan kerap maklumlah bagi keluarga saya ketika itu, ia dianggap mahal.

Harga ikan sardin dalam tin pada hari ini dikira amat murah. Dalam lingkungan RM3 – RM4 sudah dapat satu tin sardin bersaiz besar. Kalau nak dibandingkan dengan membeli ikan kembung segar di pasar, rasanya lebih mudah dan murah membeli ikan sardin dalam tin. Tidak perlu memproses buang perut dan membasuh dan membubuh garam dan kunyit. Pendek kata, kalau beli ikan sardin, buka penutup, potongkan sedikit bawang dan tumiskan dengan cili, dalam tempuh yang singkat sudah siap lauk ikan sardin. Tabiaat suka makan sardin saya berterusan sesudah kahwin. Namun tidak kerap kerana isteri kurang gemar ikan sardin.

Setelah saya berkenalan dan berguru dengan arwah guru, barulah saya terpaksa berhenti terus dari makan ikan sardin. Arwah guru saya bertegas memberikan arahan kepada saya “JANGAN MAKAN IKAN SARDIN”. Satu ketika setelah lama tidak makan ikan sardin, sewaktu saya makan tengahari bersama arwah guru, saya sangat terliur untuk makan lauk ikan sardin. Saya mengambil sepotong ikan sardin. Selepas itu, arwah guru saya tidak mahu bercakap dengan saya untuk beberapa jam kerana sangat marah kepada saya kerana mengambil lauk ikan sardin.

Lama kelamaan saya terpaksa belajar untuk tidak makan lagi ikan sardin. Alhamdulillah dengan pengalaman yang Allah berikan sepanjang bersama arwah guru dan terlibat dengan beberapa kes orang yang suka makan sardin, akhirnya kini saya memandang sangat jijik ikan sardin. Saya tidak akan memakan karipap ikan sardin dan sandwic sardin yang dihidangkan setiap kali mesyuarat di pejabat saya.

Mari kita lihat ikan sardin. Sewaktu saya suka makan ikan sardin dahulu, saya sangat suka makan bahagian tulang ikan sardin kerana ia lembut. Bagaimanakah ikan sardin ini diproses sehingga semua tulangnya menjadi lembut? Kalau kita membuat eksperimen sains yang mudah di rumah dengan merebus seekor ikan kembung selama 3 hari 3 malam secara berterusan, Insya-Allah akan kita dapati bahawa tulang ikan kembung ini tidak akan lembut. Mari kita ubah eksperimen ini dengan menggunakan pressure cooker memasak ikan kembung tersebut selama 3 hari 3 malam juga. Keputusannya akan tetap sama, tulang ikan kembung ini akan tetap keras.

Apa yang ingin saya persoalkan di sini ialah mengapa tulang ikan sardin ini sedia lembut apabila dikeluarkan dari tinnya? Jawapannya ialah sudah tentu terdapat bahan kimia khas yang dimasukkan ke dalam tin ikan sardin ini yang telah bertindak balas dengan tulang ikan ini sehingga menjadikan tulang ini lembut. Mengikut arwah guru saya, bahan kimia inilah yang menjadi ancaman kepada manusia apabila mereka memakan ikan sardin.

Apakah ancaman kepada manusia apabila memakan ikan sardin? Pemerhatian pertama atau kes pertama yang gunakan sebagai bahan bukti buruknya amalan makan sardin ialah kes seorang jiran saya yang terpaksa dibuang keseluruhan rahimnya kerana ketumbuhan fibroid di dalam rahimnya. Semenjak sekian lama saya berjiran dengan hamba Allah ini, saya memang tahu melalui anak-anak saya yang kerap ke rumahnya bahawa hamba Allah ini memang gemar memakan ikan sardin dan mee maggi. Maklumlah bagi seorang wanita dengan kerjaya besar yang sentiasa sibuk dan tiada orang gaji, penyelesaian mudah ialah memasak nasi berlauk ikan sardin dan kalau ingin lebih ringkas, stok mee maggi sentiasa tersedia.

Hamba Allah ini telah kehilangan rahimnya semenjak usianya awal 40an. Begitulah, jikalau kerap seseorang terutama sekali orang perempuan gemar makan sardin, jawapannya, pelbagai tumor seperti fibroid di dalam rahim akan insya-Allah diberikan oleh Allah. Fibroid sebenarnya adalah sejenis kanser benign yang tidak merebak ke bahagian lain tubuh. Sebenarnya berdasarkan pemerhatian- pemerhatian lalu ini boleh dirumuskan seolah-olah di dalam tin ikan sardin terdapat sejenis bahan kimia yang bersifat karsinogen (bahan kimia penyebab kanser). Apabila kerap dan sudah cukup tempohnya, ia akan menyebabkan tumor atau kanser sama ada benign atau malignan. Namun dalam pemerhatian saya ia banyak menyebabkan fibroid dalam rahim dan tumor.

Antara sampel kajian saya yang suka dan kerap makan sardin ialah seorang hamba Allah yang secara tiba-tiba sewaktu mengandungkan anak keduanya iaitu seorang anak perempuan tiba-tiba mengidam makan ikan sardin. Hampir setiap hari sepanjang mengandungkan anak perempuannya ini hamba Allah ini akan makan ikan sardin. Akibat dari tabiaat ini, sebaik sahaja aak perempuan keduanya ini dilahirkan, terdapat ketumbuhan pada rahim bayi perempuan ini. Pembedahan terpaksa dilakukan ketika bayi ini berusia kalau tidak silap saya 3 bulan. Begitulah azab diperolehi dari tabiat gemar makan ikan sardin.

Namun saya bersyukur kepada Allah swt kerana sebenarnya isu makan ikan sardin inilah yang antara menjadi punca sehingga akhirnya hamba Allah ini belajar ilmu agama dari saya sehingga pelbagai amalan syirik dan tangkalnya alhamdulillah telah dapat dibuang. Hamba Allah ini kini alhamdulillah telah menjadi antara murid saya yang banyak sekali mendapat pelbagai rahmat dari Allah walaupun dahulunya jahil.

Sebagai latihan pengukuhan kepada para pembaca budiman semua, cuba lah buat sedikit kajian ke atas mana-mana kenalan atau saudara mara yang pernah mengalami sebarang kes tumor atau fibroid dan selepas itu kajilah sejarah permakanan mereka ini. Kemungkinan besar mereka ini memang gemar dan kerap makan ikan sardin. Dengan itu marilah pembaca sekelian memboikot makan ikan sardin semoga insya-Allah dijauhkan Allah dari terkena sebarang penyakit berkaitan tumor, fibroid atau sebarang penyakit kanser lainnya.

Sekian untuk kali ini. INGAT, jangan makan ikan sardin.

Ulasan

  1. oh.. baru tahu..huhu..ingat mmg sedia lembut..LOL

    BalasPadam
  2. Sejak tau citer ni dah tak makan ikan sardin dah..

    BalasPadam
  3. Salam kenal. Singgah ziarah kat sini..

    BalasPadam
  4. @fairus mohamad noor
    dulu akak pun mcm tu..tertanya2 bila mak selalu ingatkan,endah x endah jer,bila cari dlm gugel,sama mcm mak kata..baru terpikir,jadi skrng akak dah kurangkan pengambilannya..maklum sardin ni mmg peberet akak

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum wbt...

    disini sy juga nak share tentang seorang sahabat sy ditempat kerja yang baru 2minggu lepas menjalani pembedahan fibroid asbab dari habit rakan yang gemar makan ikan sardin yang dijual di cafe pejabat. bukan kerana dia x mampu nk beli lauk lain...katanya macam ketagih pun ada. pantang nampak lauk sardin..
    sy juga penggemar ikan sardin dalam tin satu masa dulu, tetapi mula berhenti 100% sejak awal thn 2009 kerana tiba2 mengalami alahan (gatal2 yang kronik)...doktor kata sy alah pada sea food, mungkin juga..tapi bila sy makan sotong x gatal pula,dan tahun2 yg sebelumnya xde ape2 alahan pun (maybe sekarang ni kandungan protien semakin tinggi dalam badan sy)...

    sy juga pernah baca artikel berkaitan info kesihatan dari sebuah majalah tempatan,tahun bila sy x ingat...ada paparan berkaitan penghasilan dan pengkomersialan makanan dalam tin, dan fakta ini juga menguatkan lg tindakan sy utk berhenti makan ikan sardin dan juga makanan lain dalam tin yg ada di pasaran.

    kita ada pilihan yg selamat...Insya Allah

    BalasPadam
  6. @rinn
    ye ke..patut le akak skrng alergik ngan sotong,x mcm dulu

    BalasPadam
  7. saya baru baca entri ni, terimakasih kak tie, saya pun suka sardin tin ni, nasib baiklah sekarang ni harganya dah mahal, kalau tak sampai sekarang saya makan, tapi bila dah tau ni lagilah saya tak nak makan.

    BalasPadam
  8. @Nor Azimahitu yg tebaik..ni salah satu peberet akak,cuma hanya sesekali je akak makan...lepas gian

    BalasPadam
  9. Harap minta lebih perincian berkenaan bahan kimia yg dimaksudkan. Bukan menuduh guru berbohong. Cuma hendak memastikan, adakah tindak balas bahan kimia tersebut yg melembutkan tulang atau bahan kimia tersebut utk bagi sardin tahan lebih lama dlm tin..

    Ini kerana, ikan sardin dan ikan aya / tonkol mempunyai situasi yang hampir sama. Iaitu, daging x reput tapi tulang didalam daging tersebut mereput jika direbus lama2. Adakah ikan tongkol yg kita makan dgn nasi dagang itu di campur bahan kimia tertentu?

    Seperti yg sedia kita maklum makanan dalam tin mmg tidak sihat kerana ianya dicipta utk tahan lama.dan sudah pasti adanya bahan kimia tertentu yg digunakan utk bagi makanan dlm tin tersebut lebih tahan lama.

    Apa apa hal pun makanan dalam tin, makanan diproses (sosej,daging berger,nugget), makanan segera mmg tidak bagus utk kesihatan kerana campuran bahan kimia di dalamnya.

    Wallahualam..

    BalasPadam
  10. info bermanfaat.. thanks sharing (o) hihihi

    BalasPadam

Catat Ulasan

jerit kat sini

Catatan popular daripada blog ini

Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Bila Bersalin,Kena B***l Juga Ke?

Misteri Apa Yang Ada DiBukit Hantu?Lihat!!