Wah...Begini Rupa Sebenar Lidah Kucing

Kucing dilengkapi dengan alat pembersih yang paling canggih, yaitu lidah dengan permukaan yang kasar yang bisa membuang bulu-bulu mati dan membersihkan bulu-bulu yang tersisa di badannya. Tidak aneh jika kucing suka meminum susu. Caranya menggunakan lidah dalam menjilat susu yang sangat sulit untuk digambarkan.
                                   
Ketika meraba lidah kucing, kita akan merasakan bahwa lidahnya ditutupi oleh berbagai benjolan yang berfungsi seperti gergaji. Sebagian orang mengira bahwa benjolan ini dipergunakan sebagai kantong kecil untuk membawa aliran susu ke mulut agar proses penelanan benlangsung sempuma. Akan tetapi, gambaran yang dapat kita ketahui sekarang ternyata tidak sama seperti fungsi lidah biasa."


3. " Menurut informasi yang di dapati ternyata kucing itu lidahnya gak maksimal buat fungsi rasa-merasa makanan dan minuman karena lebih berfungsi untuk jilat-menjilat bulu kucing biar rapi. Kucing lebih menggunakan penciumannya yang tajam untuk merasakan makanan dan minuman yang dia konsumsi.

Makanya dia selalu mencium makanan dan minuman yang dia mau masukkan ke mulut. Lidahnya kasar sesuai untuk merapikan bulu-bulunya dan membersihkan diri alias mandi kucing."

                                  

                                                   


 Ini pula adalah kisah ikan yang tidak berlidah

Salah seorang sahabat pun bertanya, “kenapa ikan tidak mempunyai lidah? ” Sabda Rasulullah s.a.w: ” Setelah Allah selesai menciptakan Adam a.s. Maka diperintahkan sekalian malaikat agar tunduk sujud kepadanya. Semua malaikat patuh pada perintah itu kecuali iblis laknat.

Oleh kerana iblis enggan sujud, maka Allah melaknatnya serta mengusirnya keluar dari syurga dan dihapuskan rupanya yang elok itu lalu dihantar iblis itu ke bumi. Apabila diturunkan ke bumi, iblis terus menuju ke laut.

Pertama sekali yang dijumpai oleh iblis ialah ikan. Iblis pun menceritakan akan keburukan serta kekurangan Adam kepada ikan, katanya, “Sesungguhnya Adam itu amat suka memburu dan membunuh binatang-binatang yang ada di lautan dan juga di daratan”.

Apabila ikan mendengar kata-kata iblis itu ia pun segera menghebahkannya kepada binatang laut yang lain berita tentang Adam a.s. Oleh kerana Allah tidak menyenangi perbuatan ikan inilah lalu dihilangkannya lidah ikan agar tidak lagi dapat menyampaikan berita yang tidak sebenarnya.

p/s  so jaga lidah korang,jaga tutur kata korang...

Ulasan

  1. assalamualaikum ... saya ada seekor kucing namanya mummy , suka jelir lidah x kira la lepas jilat badan ker lepas mengiau manja ker , dia tido ker ... mmg sweet

    BalasPadam

Catat Ulasan

jerit kat sini

Catatan popular daripada blog ini

Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Bila Bersalin,Kena B***l Juga Ke?

Misteri Apa Yang Ada DiBukit Hantu?Lihat!!