Sekolah 1 Murid....

Sekolah dasar di Provinsi Fujian, Cina tahun ini hanya memiliki satu murid, Hu Yang berusia 8 tahun merupakan satu-satunya murid di sekolah tersebut. Bangunan tiga ngkatti yang dibangun pada tahun 2005 tersebut memiliki 24 ruang kelas, saat ini seluruhnya kosong dan terpisah dengan satu tempat yang digunakan untuk menerima pelajaran.




Tidak ada masalah dengan  murid dan guru, ada dua instruktur untuk mengurus seorang anak kecil yang memerlukankan pendidikan. 


Dua tahun lalu sekolah ini memiliki 80 pelajar, lalu turun menjadi 17 orang pada tahun 2011. Kini hanya ada Yang, ia duduk sendirian di meja, di tengah ruang kosong dengan lantai simen





Guru Zheng Zhixiong mengatakan: "Meskipun kami hanya memiliki satu murid, kita mengajarnya dengan ketat sesuai rencana yang dibuat oleh biro pendidikan, dia adalah seorang murid yang baik".


Guru Zheng menambahkan: "Kami mencuba sebaik mungkin untuk membiarkan dia merasakan hal yang sama seperti di sekolah lain, suatu hari ia dapat meninggalkan dan bergabung di sekolah lain. Zheng menjelaskan bahwa banyak pelajar telah berhenti sekolah atau pergi dengan orang tua mereka untuk mencari pekerjaan.


Salah satu murid terakhir yang meninggalkan adalah saudara perempuan Hu Yang yang berusia 13 tahun. Provinsi Fujian adalah sebuah provinsi yang terletak di pegunungan selatan-timur Cina. wilayah tersebut memiliki penduduk sekitar 35 juta, Disana ramai orang dipaksa untuk pindah dari tanah kelahiran mereka untuk mencari pekerjaan di kota-kota.



p/s  bayangkan kalau kat Malaysia...harus pelajar tu dpt straight A dalam exam...



Ulasan

  1. So funny..bagus anyway cikgu-cikgu ni..tak give up and surely that yang dapat full attention punya...

    BalasPadam
  2. Kalau ambil exam tu mesti dapat no 1 kan..

    BalasPadam
  3. alaaa....kesiannya..dia je ade dalam kelas tu..tak best la kalau belajar mcn ni.. :)

    BalasPadam
  4. @Raudzah Zahari
    kalau akak le..mesti boring giler ngajor kat sini..

    BalasPadam
  5. @eitcha,IM
    x de persaingan,x de kawan....macam kera sumbang lak rasa

    BalasPadam

Catat Ulasan

jerit kat sini

Catatan popular daripada blog ini

Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Bila Bersalin,Kena B***l Juga Ke?

Misteri Apa Yang Ada DiBukit Hantu?Lihat!!