Lelaki ini, Geisha Pertama di Jepun

Lelaki ini, Geisha Pertama di Jepun

Loading...
Di zaman moden seperti ini, nyatanya geisha masih menjadi hiburan menarik di Jepun. Meskipun sudah terbilang langka. Polisi ekonomi dan korporat hiburan Jepun menghargai hiburan tradisional dengan nilai tinggi sehingga seringkali tidak berpatutan. Padahal, seratus tahun yang lalu, terdapat sekitar 80.000 geisha di Jepun. Dan saat ini, jumlah penduduk yang bekerja sebagai geisha dianggarkan hanya mencapai sekitar 1,000 orang.



Dan siapa sangka, sosok penari pada gambar di bawah ini adalah seorang lelaki. Ia berjaya memukau penonton dengan wajah cantik dan lekuk lembut gerakan tubuh saat menari. Lelaki ini adalah Eitaro. satu-satunya lelaki yang lihai memainkan geisha. Ia mempunyai sebutan master atau tuan rumah Okiya, sebuah rumah geisha di pelabuhan daerah Omori di Tokyo.


Geisha sendiri, pertama kali muncul di Jepun pada akhir abad ke-17. Dan Eitaro berniat mengikuti jejak ibunya yang dulu bekerja sebagai seorang geisha terkenal yang mahir dan karismatik. 

Ibunya berusaha menghidupkan budaya dan tradisi geisha, sampai ia meninggal dunia kerana kanser, 3 tahun lalu.


Niat untuk mempertahankan seni tradisional ini membuat Eitaro nekad tampil sebagai layaknya geisha. Ia pertama kali tampil sebagai penari wanita ketika berusia sepuluh tahun.


Kini Eitaro menjadi kian popular di Jepun. Banyak tawaran mengalir pada dirinya untuk mengisi pelbagai acara televisyen.


Catat Ulasan

0 Ulasan