Bunga paling busuk di dunia mula berkembang

RIO DE JANEIRO 28 Dis. - Taman botani di tenggara Brazil menerima kunjungan ratusan pengunjung setiap hari ekoran bunga paling berbau busuk di dunia yang juga bunga tropika terbesar, Titan Arum mula berkembang sejak Selasa lalu.




Peluang untuk menyaksikan bunga yang dikenali sebagai 'bunga mayat' yang sukar berkembang itu nyata tidak dipersiakan kerana ia hanya mempunyai jangka hayat selama 72 jam sahaja.

Seorang ahli botani, Patricia Oliveira memberitahu AFP, Titan Arum mula berkembang pada Hari Krismas dan kini ia semakin menguncup.

''Semasa tempoh itu (berkembang), bau busuk dan warna bunga menyerupai corak daging menarik perhatian agen pendebungaan seperti lalat dan kumbang,'' katanya yang bekerja di Taman Inhotim, yang menempatkan Titan Arum kira-kira 445 kilometer dari ibu negara Brazil.

Titan Arum, juga dikenali dengan nama saintifiknya, 'Amorphophallus titanum,' berasal dari hutan hujan barat Sumatera.

Ia jarang berbunga dan sukar untuk ditanam kerana mengambil masa enam tahun untuk berkembang.

Semalam, spesimen itu mencapai ketinggian 167 sentimeter, tetapi spesies ini boleh membesar sehingga lebih tiga meter tinggi.

''Ini adalah kali kedua ia berkembang selepas kali pertama pada Disember 2010,'' kata Oliveira.

Apabila Titan Arum berbunga, ia mempunyai suhu yang sama seperti tubuh manusia, yang membantu menyebarkan bau hancing. - AFP


Ulasan

  1. Macam-manalah bau bunga ni in real...kalau busk kenapa dia orang suka ya...hmmm..anyaway cik tie tukar background blog hari-hari..azam baru ke?..he..he..

    BalasPadam
  2. @Raudzah Zahari
    hihi..ni bukan azam baru..ni namanya nak menjahamkan blog...selagi x huru hara blog...
    suker pulak tgk background cantik2 ni...macam sawan blog...kahkah...

    BalasPadam
  3. Agak agak kalau sembur perfume busuk lagi tak??hahaha!
    A'ah akk....background cantik2..macam macam background tengok..hihi..nmpak sangat slalu skodeng blog akk kan..hueheh..akak jadi sawan tengok background cantik..saya bagai nk giler sebab nak tukar tak boleh guna tab samsung 10.1...xleh lak..asal erk?biler tukar terus kosong...

    BalasPadam
  4. aslvie..sesekali tuko x pe,ari2 macam akak jangan...6 jahanam blog...hahaha

    BalasPadam

Catat Ulasan

jerit kat sini

Catatan popular daripada blog ini

Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Misteri Apa Yang Ada DiBukit Hantu?Lihat!!

Wahai Lelaki Bernama Suami...Bacalah!!