Lampu Tertua Masih Lagi Menyala

Lampu Tertua Masih Lagi Menyala

Loading...

Bohlam yang tertua di Dunia telah menyala hingga 109 tahun. Tidak hairan muncul fans club yang dianggotai beribu-ribu orang dan bahkan Bohlam tersebut mempunyai website sendiri

Nama bohlam tersebut adalah The Centennial Light. Bohlam tersebut dipasang di Pejabat Pemadam Kebakaran Fire Station 6, di Livermore, California Utara. Bohlam berkekuatan 4 watt tersebut direka oleh Adolphe Chailet dan dinyalakan sejak tahun 1901 bererti usianya sekarang sekitar 109 tahun.

Rahsia keawetan bohlam tersebut adalah pembuatannya dengan cara tradisional yang unik. Bohlam ini bahkan pernah ditawar dengan harga $ 5,000, - tetapi tidak diberikan dengan alasan sejarahnya.


            Bahkan untuk memantau nyala lampu bohlam tersebut, sebuah CCTV dipasang selama 24 Jam

Kerana keunikannya Bohlam tersebut mendapat anugerah dari sebuah Persatuan di Amerika. Pada setiap tahun diadakan perayaan rutin dengan mengadakan pesta BBQ dan live music di Pejabat Pemadam
Kebakaran untuk memperingati Bohlam tersebut. Lokasi tempat Bohlam tersebut berada


Pejabat Pemadam Kebakaran Fire Station 6, di Livermore, California Utara Menurut website rasminya saat ini sedang dilakukan kajian oleh Professor Deborah Katz di Annapolis Physics Dept untuk menyiasat alasan keawetan lampu tersebut. Kenapa ya gan produk2 dulu rata2 lebih awet jika di bandingkan produk lain sejenis saat ini.

hhuurrmm..barang2 lama selalu tahan lama..bukan macam barang zaman sekarang...baru je beli,dah rosak

Catat Ulasan

1 Ulasan

jerit kat sini