Benarkah Bila Peluk Hantu Gulung Boleh Jadi Kaya?




Beranikah korang memeluk hantu hanya ingin menjadi kaya? Bagiku tidak sama sekali. Biarlah aku tidak menjadi kaya. Untuk memeluk lembaga yang menyeramkan itu tidak sama sekali. Aku tak berani! Aku dibesarkan di sebuah kampung di jalan Greja, Bedok Road. Di sana memang terdapat beberapa kawasan tanah perkuburan. Oleh itu, boleh dikatakan ia sentiasa berhantu.

Aku memang suka merayap malam bersama teman untuk bermain di tepi laut, berhampiran dengan Bedok Rest House, tidak jauh dari sebuah kubu Jepun. Di situlah kami sering bermain main hingga jam 9 atau 10 malam sebelum pulang ke rumah.

Pada suatu malam jumaat, setelah penat bermain di kubu itu, kami pulang ke rumah. Rumahku jauh di pendalaman. Pada masa itu rumah-rumah hanya diterangi dengan lampu pam atau lampu pelita. Lorong tempat aku berjalan pulang tidak berlampu, Ia hanya diterangi oleh cahaya bulan yang baru hendak mengambang. Selepas sebuah, sebuah rumah aku lintasi. Penghuni rumah kebanyakkannya sudah lena dibuai mimpi.

Aku kemudian melintasi sebuah kawasan perkuburan lama. Sedang aku berjalan-jalan tiba-tiba aku direjam dengan pasir. Mulannya aku tidak pedulikan gangguan itu kerana sangkaku ia hanyalah gurauan teman-teman. Aku terus berjalan. Tiba-tiba pokok buluh dipinggir kawasan perkuburan itu bergoyang walaupun tanpa ditiup angin. Kemudian aku terdengar sesuatu bergolek di belakangku. Aku berhenti seketika dan menoleh kebelakang.

Di bawah cahaya bulan yang samar-samar dilindungi oleh pokok-pokok aku terlihat seperti bantal peluk terguling-guling. Aku tidak menghiraukannya dan terus berjalan. Benda itu terus berguling. Aku menoleh dan terus menuju ke arah benda itu. Anehnya benda itu bergolek ke belakang. Apabila aku berhenti benda itu berhenti juga sambil bergolek-golek ke depan dan ke belakang. Entah macam mana, tiba-tiba bulu romaku tegak berdiri, aku berundur perlahan-lahan dan membuka langkah seribu. Benda itu terus berguling dan mengejarku.

Sampai ke rumah aku mengetuk pintu dapur dengan kuat. Arwah nenekku membuka pintu dan berasa hairan melihat telatahku. Beliau bertanya mengapa aku meluru masuk dan apakah benda yang mengejarku. Aku menceritakan pada nenek apa yang terjadi. Nenekku tidak pulak menunjukkan rasa cemas atau takut, malah katanya, aku bodoh, menolak tuah. 


Aku hairan dengan kata-katanya itu. Menurut beliau benda yang terguling itu adalah hantu gulung. Hantu itu tidak manggangu orang. Malah kalau aku berani memeluk hantu itu kuat-kuat hantu itu akan minta dilepaskan. 

Sebelum melepaskannya, orang yang memeluk hantu itu boleh meminta apa saja dan hantu itu akan memberinya. Kalau hantu itu dikerat-kerat dengan parang akan bertukar manjadi emas. Sejak peristiwa itu aku tidak keluar rumah dalam beberapa hari.


p/s  seperti yg diceritakan oleh penulis...
hihihi...berani ke nak peluk hantu....nampak benda2 pelik je dah lari lintang pukang...macamana nak peluk??

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Bila Bersalin,Kena B***l Juga Ke?

Misteri Apa Yang Ada DiBukit Hantu?Lihat!!