Hormati langkah Abil henti kerja jaga isteri koma

Hormati langkah Abil henti kerja jaga isteri koma

Loading...
SHAH ALAM – Tindakan bekas perunding kewangan dan speaker motivasi, Abil Fikri Ahmad yang sanggup berhenti kerja demi menjaga isterinya, Fauziah Mohamad, yang terlantar sejak tahun lalu disifatkan terburu-buru.

Pensyarah Sekolah Psikologi dan Pembangunan Manusia, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof. Madya Dr. Khaidzir Ismail berkata, tindakan itu lebih kepada hubungan dan komitmen yang membuatkan si suami sanggup berkorban.

"Sebaiknya setiap keputusan itu dibawa berbincang dengan majikan, doktor yang merawat, keluarga dan pihak kebajikan.

"Sayang memang sayang, tetapi kena profesional kerana kita semakin hari semakin tua, duit semakin habis tetapi keperluan semakin meningkat dan perasaan pula boleh berubah.

“Jadi si suami kena bijak membuat keputusan sebagai suami dan ketua keluarga," katanya kepada Sinar Harian Online, ketika dihubungi, hari ini.

keputusan berhenti daripada pekerjaannya selepas berkhidmat selama 11 tahun sebaik mengetahui keadaan isterinya.

Pun begitu, katanya, keputusan yang telah dibuat oleh Abil perlu dihormati bukan dicemuh.

"Dia sudah buat keputusan dan kita kena hormati. Keputusan itu dibuat kerana dia tidak mahu menyusahkan orang lain.

“Jadi, kita kena sokonglah," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, Pensyarah Fakulti Syariah dan Undang-undang, Universiti Sains Islam Malaysia, Nabilah Yusof berpendapat, tindakan Abil itu tidak wajar dipertikaikan jika niatnya betul untuk menjaga isterinya.

"Tidak salah kalau dia yakin dengan berhenti dapat beri tumpuan pada isterinya, tetapi kalau dia berhenti sebab tahu akan ada habuan, menagih simpati, dari sudut agama tidak boleh. Bak kata pepatah, sambil menyelam minum air," jelasnya.

Katanya, "tindakan si suami ini juga menunjukkan dia tidak berputus asa dan sememangnya ALLAH tidak benarkan hamba-Nya berputus asa apabila ditimpa musibah."

Nabilah berkata, "kita tak boleh berputus asa dalam hidup. ALLAH tak benarkan. ALLAH kata jangan kamu putus asa dengan rahmat ALLAH. Jadi jangan putus asa kalau ditimpa musibah sama ada rumah terbakar, mendapat penyakit, hilang barang dan sebagainya kerana kita kena usaha."

Mengulas isu sama, pakar komunikasi dari Universiti Putra Malaysia, Ishak Hamid percaya cinta yang wujud antara pasangan itu merupakan cinta sejati kerana pengorbanan yang diberikan si suami mungkin tidak mampu dilakukan oleh orang lain.

"Susah nak jumpa lelaki seperti ini. Ini memang cinta sejati," katanya.

Abil mencium isterinya sebagai tanda kasih yang tidak berbelah bagi. Foto Sarinah Mat Kasim

Apabila soal letih dan bosan dibangkitkan, katanya, "cinta tak kenal penat dan bosan. Kalau betul-betul wujud kasih sayang sejati antara mereka."

"Berhenti kerja itu bukan melepaskan tanggungjawab tetapi suatu pengorbanan di mana perasaan kasih sayang kepada isteri melebihi segala-galanya.

"Dia melihat kesihatan isteri lebih penting daripada pekerjaan," ujarnya.

Tambahnya, tindakan Abil berhenti kerja tentu mempunyai sebabnya yang tersendiri.

Katanya, Abil mungkin tidak sanggup melihat isterinya keseorangan, tidak percaya orang lain menjaga isterinya, tidak mahu menyusahkan orang lain ataupun inilah caranya dia mahu menunjukkan kasih sayang kepada isteri.

Menurut Pensyarah Jabatan Fisiologi, Pusat Pengajian Sains Perubatan, Universiti Sains Malaysia, Dr Rahimah Zakaria, sokongan moral daripada keluarga dilihat sebagai tunggak utama bagi memastikan emosi orang yang berdepan situasi ini stabil dan terkawal.

"Dari segi emosi, individu yang menjaga orang sakit ini juga mudah terjejas.

"Perkara ini subjektif. Kuat atau tidak seseorang berdepan dengan situasi itu memang bergantung kepada sokongan moral yang diterimanya," katanya.

Khaidzir juga menyokong pendapat itu dengan menyatakan bahawa emosi orang yang terbeban dengan situasi seperti ini perlu diringankan dengan sokongan sosial.

"Keluarga, jiran, komuniti kena sokong. Cabaran yang dihadapi mereka tinggi jadi kita sebagai masyarakat bila jumpa tanya khabar dan kalau ada aktiviti ajak dia turut serta.

"Apabila ada aktiviti lain yang mereka sertai, kuranglah sedikit beban emosi mereka. Manusia kalau tiada sebarang aktiviti memang akan tertekan," jelasnya.



Catat Ulasan

0 Ulasan