Siapa Tani Yutaka?Bangsa Jepun Terengganu Yang Menjadi Lagenda.?

Siapa Tani Yutaka?Bangsa Jepun Terengganu Yang Menjadi Lagenda.?

Loading...

Siapa itu Tani Yutaka?




Dilahirkan di Terengganu in 1910, anak lelaki dari satu keluarga Jepun yang berniaga kedai runcit di Hulu Terengganu.. dia suke berbaju melayu dan bersongkok mcm orang2 Melayu.

Bekas rumahnya di Terengganu masih ada lagi pada tahun sekitar hujun 1940an. rumah papan mcm rumah orang melayu lain.


Sometime in 1930's.bile Jepun invaded Manchuria. chinese revolted against japanese oversea. adik perempuannya (dua dari kanan) dirogol dan dibunuh oleh orang2 Cina di Terengganu.

Ditambah lagi dendam. pelaku2 tersebut dibebaskan oleh mahkamah British.Dari 1933.. Tani Yutaka mengganas di terengganu dan kelantan dengan merompak business2 cina dan British... yang bestnye.. ramai ahli kumpulan gangster yakuza (sb diketuai oleh Tani Yutaka kn) ni terdiri oleh orang Melayu...Siape sangka budak Jepun muke baik sopan santun yg masuk Melayu ni jadi gangster yg amat ditakuti cine dan British pada tahun 1930's to 1940's.Dia meneruskan kerja2 berani mati bersama2 geng2 nya dalam kerja2 sabotage British mase WWII. then, tak lame lepas Jepun menawan Singapore. dia mati akibat malaria di Johor.

Name dia tak dikenali disini tapi amat dihormati di Jepun sehinggakan dibuat filem khas untuknya pada tahun 1943 untuk mengenang semangat juangnye itu.Yang paling bestnyer pulak. cerita Jepun ni, semua pelakonnye tentulah Jepun. TAPI. semua pakai baju Melayu. dah jadi mcm cerita P Ramlee pulak.




Catat Ulasan

0 Ulasan