Kerana Kemiskinan Susu Anjing Diminum.Lihat!

Kerana Kemiskinan Susu Anjing Diminum.Lihat!

Loading...
Kanak-kanak lelaki bernama Chotu Kumar begitu selesa dengan sekawanan anjing. Berdasarkan gambar di atas, dia kelihatan memegang kaki belakang seekor anjing lalu menghisap susunya.


Yang menghairankan, anjing itu membiarkan Chotu menghisap susunya. Menurut Chotu, “Keluarga saya sangat miskin, kadang-kadang saya merasa sangat lapar."

“Anjing itu tidak menggigit saya. Anjing itu "melayan" saya seperti salah satu daripada anak-anaknya. Saya suka bermain dengan anjing. Haiwan ini ialah teman saya.”

Chotu tinggal bersama-sama dengan ibunya Shanichari Devi, 37 tahun, neneknya Amiya Devi, 60 tahun, dan adik-beradiknya, iaitu Bola, 14 tahun, dan Mahesh, tiga tahun di sebuah rumah lumpur di Jharkhand, India Timur.
Setelah kematian ayahnya empat tahun lalu, keluarga Chotu hidup dalam kemiskinan.

Kakaknya yang terpaksa bekerja di sebuah hotel hanya memperoleh gaji di bawah £20 sebulan.

Ibu dan neneknya pula bertungkus lumus mengumpulkan kayu dan mencari hasil hutan untuk dimasak di rumah.

Menurut UNICEF, 90 peratus kanak-kanak di bawah usia tiga tahun mengalami kekurangan gizi di kawasan luar bandar di Jharkhand dan 25 000 kanak-kanak tersebut meninggal dunia setiap tahun.

Menurut ibu Chotu, “Saya sangat terkejut apabila melihat dia menghisap susu anjing. Saya berlari dan menariknya pergi. Namun, setiap kali berasa lapar, dia akan menghisap susu anjing itu. Saya membiarkan dia berbuat demikian kerana saya tahu dia sangat lapar.”

“Anjing itu tidak pernah menyerang dia,” kata Shanichari lagi.


Penduduk desa yang bimbang Chotu akan dijangkiti penyakit angjing gila melaporkan hal itu kepada pihak berkuasa tempatan.
Hasil maklumat itu, Chotu kini dimasukkan ke sekolah dan menerima makan tengah hari percuma. Pihak berkuasa juga memberi keluarganya kad makanan yang membolehkan mereka mendapatkan bantuan makanan.

Walaupun sudah menerima bantuan makanan, namun Chotu masih berkawan dengan anjing, malah masih menghisap susunya.

Kata Chotu, “Saya menghisap susu tiga kali sehari dan rasanya manis seperti gula.”

“Banyak orang kampung tidak suka saya berkawan dengan dengan anjing. Namun, saya suka berkawan dengan haiwan ini. Jika anjing itu tidak datang ke rumah, saya akan mencarinya di pinggir desa.” -


Besyukurlah kita dilahirkan di Malaysia....

Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. sampai camtu sekali tempat orang, tapi semalam saya sempat jengok fb anak..kat syria tentera Iran tak benarkan dibawa masuk makanan, sampai kt khemah diorang terpaksa makan daging anjing dan kucing, ya Allah..tolonglah datangkan pembela segera..

    BalasPadam

jerit kat sini