Hati-hati bila anda menikmati makanan di Resturant halal di China

Hati-hati bila anda menikmati makanan di Resturant halal di China

Loading...

Di China, banyak dijumpai kedai-kedai makan dan restauran yang meletakkan tulisan halal. Namun jangan tertipu dengan tulisan label halal yang disenaraikan. Faktanya, banyak restauran halal di China yang menjual makanan dan minuman haram.

Menurut daripada laporan sesetengah syrikat pelancungan Islam, pada pertengahan bulan Mei lalu, sejumlah rombongan telah melawat negeri ini. Mereka mencari sebuah restoran muslim berlabel halal namun masih menjual arak (wine). Menurut syarikat perlancungan tersebut membuktikan bahawa sejumlah restauran halal di China ternyata tidak benar-benar halal.

Seperti yang dilaporkan, pada beberapa pengurus syarikat berkenaan sengaja masuk ke restoran muslim bernama A Fun Ti yang beralamat di Jalan Houguaibang Hutong, pada 188, daerah Dongcheng, di Kota Beijing untuk makan malam. Di atas pintu masuknya terpampang tulisan al-Math'am al-Islami, pada restauran muslim.

Sebahagian daripada rombongan syarikat itu memilih untuk makan malam di restauran ini pada Isnin malam, pada 21 Mei lalu. Sebahagian lain diundang makan malam secara terbatas dengan pimpinan Lembaga Keamanan Antarabangsa China.

Restauran Muslim Rangking Pertama

Restoran A Fun Ti sangat dikenali di China. Restauran ini juga disebut pada rangking pertama dalam senarai restauran-restauran muslim paling terkenal di seluruh negeri China oleh website islamichina.com.

Restauran ini menyajikan menu ala Xinjiang, wilayah dengan penduduk majoriti muslim di bahagian paling Barat Laut (north-west) China, dekat Asia Tengah.

Restauran muslim itu tergolong di antara yang banyak dikunjungi pelancung muslim. Pengunjungnya tidak hanya berasal dari warga tempatan, tetapi tetamu yang berasal dari negara-negara Eropah dan Amerika Syarikat yang lebih mendominasi. Biasanya, pada restauran akan didatangi pelawat setelah matahari terbenam, pada pukul 19.30 waktu Beijing.

Sebahagian besar tetamu dari Eropah dan Amerika Syarikat itu ternyata hendak menikmati sajian wine khas yang sengaja disajikan dalam gelas unik berukuran panjang 30 cm dan persembahan eksotik restauran ini.

Sajian di restauran ini sesuai dengan penjelasan di islamichina.com, yang mengatakan sudah menjadi perkara biasa bahawa beberapa restauran halal di kota-kota besar China seperti Beijing, Shanghai, Guangzhou dan Shenzhen menyediakan minuman beralkohol.

"Susah bagi kebanyak restauran-restauran halal untuk mendapat keuntungan besar bila mereka tidak menyediakan wine, kerana majoriti tetamu adalah non-muslim" tertulis pada website itu.


halimislam.com

Catat Ulasan

1 Ulasan

jerit kat sini