Lihat Ini Caranya Semut Buat Sarang!

Lihat Ini Caranya Semut Buat Sarang!

Loading...
Semut adalah serangga yang sangat rajin di mana ramai orang di dunia menyatakan sikap semut 'dan tingkah laku dalam peribahasa dan kata-kata bernas. Malah, dalam al-Quran (buku Islam) itu sendiri terdapat sudah menjadi setia satu bab yang dipanggil semut (1 Naml dalam bahasa arab).

Sebagai makhluk yang kecil dengan hanya 2 perut dan 3 mata, mereka boleh mengangkat beban dua kali ganda berat badan mereka. Mari kita lihat mengapa semut yang dibawakan oleh banyak orang dan budaya. Eksperimen ini telah dijalankan oleh unit penyiasatan di NASA di Florida, Amerika Syarikat, di mana NASA mahu melihat bagaimana semut membuat sarang mereka.
Pertama, semut diletakkan di dalam bekas tertutup yang dilihat sebagai sebuah akuarium dengan hanya cahaya yang diterangi oleh ultra violet (ungu cahaya yang mewakili matahari) dan gel medium telus (yang mempunyai sifat-sifat mineral dan nutrien sebagai tanah).

Selepas beberapa minit berlalu, semut telah mula bekerja, membuat lubang tanah jajahan kecil untuk membantu semut lain bergerak dalam "tanah".Mungkin ainyan ingin melarikan diri daripada panas matahari.





Hasilnya, ia membentuk pelbagai jenis lorong-lorong kecil yang menghubungkan jalan di tanah yang merupakan satu seni yang amat unik.

 Jika kita lihat bekas dari jauh, ia adalah sangat cantik dan seni binanya sangat kreatif. . Selain itu, mereka juga dilihat untuk bekerja rapat bersama-sama untuk mencapai matlamat mereka membuat sarang mereka untuk lebih selesa.




Catat Ulasan

1 Ulasan

jerit kat sini