Jalan Berpuaka Di Jalan Titi Haji Idris.Baca!

Jalan Berpuaka Di Jalan Titi Haji Idris.Baca!

Loading...
Jalan Berpuaka Di Jalan Titi Haji Idris | Kisah ini adalah mengenai sebuah tempat yang mana sering berlakunya kejadian kemalangan maut yang membabitkan ramai orang. Lokasi yang di maksudkan adalah di Jalan Titi Haji Idris. Lokasi ini telah dilabel sebagai jalan yang berpuaka sehingga membimbangkan orang ramai. Lihat sahaja keratan di dada-dada akhbar, banyak kemalangan maut yang berlaku di sana. Ikuti beberapa siri kisah mengenai lokasi ini.


JKR diminta siasat jalan maut
Jabatan Kerja Raya (JKR) diminta melakukan siasatan di Jalan Titi Haji Idris yang sering menyebabkan kemalangan maut dengan kes terbaru yang membabitkan lima guru persilatan dari Persatuan Persilatan dan Pengendangan Silat Negeri semalam . Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kedah , Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah berkata , jalan yang kerap mengalami kemalangan itu perlu diberi perhatian bagi mengelak kejadian yang sama berulang . Menurutnya , JKR mungkin dapat membuat kajian di kawasan berkenaan sama ada untuk memperbesarkan jalan atau mengambil langkah lain . “

Tindakan perlu diambil oleh JKR atau Kerajaan Persekutuan sama ada memperbesarkan atau meluruskan jalan berkenaan . “ Langkah ini penting kerana jalan Titi Haji Idris itu merupakan laluan utama pengguna di kawasan berkenaan , “ katanya kepada media ketika melawat mangsa kemalangan di Hospital Sultanah Bahiyah ( HSB ) semalam . Beliau turut melawat Mohd Idris Senafi , 20 yang mengalami kecederaan di bahagian muka dan kaki kanan . Ahmad Bashah berkata , beliau akan menggerakkan UMNO Bahagian di tempat tinggal mangsa untuk menghulurkan bantuan .


Jeritan minta tolong dari dalam van
Ketika merangkak menuju ke bahagian jalan raya disebabkan betis berasa sakit dan berharap ada kereta yang lalu pada waktu itu , saya mendengar suara merintih meminta tolong datang dari dalam van tetapi saya tidak berdaya untuk berpatah balik membantu , “ kata Ariffin Mahazon , 55 , dari Kampung Tok Led , Jalan Panchur , dekat sini .

Dia yang merupakan seorang daripada ahli Kumpulan Seni Rela Bakti dari Rombongan itu hanya mengalami kecederaan di kepala dan menerima enam jahitan . Ariffin berkata , rintihan meminta tolong berkenaan membuatkannya terus mengharapkan sebuah lagi kereta rombongan yang mengekori mereka dari belakang cepat sampai di tempat kejadian .

Menurutnya , sebaik sahaja melihat kereta berkenaan menghampiri tempat kejadian , dia melambaikan tangan dan kereta itu berhenti . “ Lima lagi penumpang di dalam kereta terus mendapatkan saya tetapi saya menyuruh mereka pergi melihat keadaan mangsa lain yang berada di dalam van itu , “ katanya sebak ketika ditemui di rumahnya . Ariffin yang juga Guru Silat Persatuan Silat Gayong Cawangan Kampung Tok Led berkata , suasana kawasan di situ gelap dan mengharapkan lampu daripada kereta sebuah rombongan lagi menyuluh ke arah van terbabit .


Mengimbas kembali sebelum kejadian itu , Ariffin terjaga ketika van itu berhenti di Plaza Tol Pendang , van terus bergerak dan saya sempat bertanya kepada pemandu , Rashidi Ahmad di mana lokasi sekarang dan dia mengatakan bahawa sudah berada berdekatan dengan Langgar . “ Merasakan bahawa sudah hampir sampai , saya mencari kasut dan tunduk untuk memakai kasut dan pada waktu itulah van melanggar pokok , katanya . Menurutnya , pada saat itu dia menyangka bahawa sesuatu buruk berlaku dan berusaha untuk keluar dari van melalui tingkap disebabkan mangsa lain bergelimpangan antara satu sama lain . “ Ketika dalam perjalanan menuju ke Hospital Sultanah Bahiyah ( HSB ) , saya ada terdengar perbualan antara Rashidi dengan petugas ambulans yang mendakwa dia melihat sesuatu benda melintas , katanya .


Sementara itu , seorang lagi anggota rombongan yang menaiki kereta , Mohd Noor Nin berkata , sebelum van berkenaan sampai ke Plaza Tol Pendang , ia memberi isyarat untuk memasuki Kawasan Rehat & Rawat ( R & R ) Gurun tetapi tidak berhenti sebaliknya meneruskan perjalanan .

Guru Silat Persatuan Gayong Cawangan Kampung Alor Rela berkata , mungkin disebabkan merasakan bahawa destinasi tempat pulang semakin hampir , dia terus mengekori van itu dari belakang . “ Sesampai sahaja di tempat kejadian saya melihat Ariffin berada di tepi jalan sebelum menyuruh saya memberi bantuan kepada kawan – kawan lain . “ Memang ada orang kata , kalau van berkenaan berhenti di R & R Gurun pasti kemalangan itu tidak berlaku , tetapi itu Cuma andaian . Kalau sudah hendak jadi semua akan jadi , “ katanya .
Lima guru silat maut dijalan puaka




Senarai mangsa yang maut dalam kemalangan Jalan Titi Haji Idris
Jumaat @ Saad Mat Akir, 62 tahun, Kampung Manggol, Jitra
Juhari Darus, 65 tahun, Kampung Paya, Kodiang
Ahmad Ismail, 65 tahun, Alor Rela, Langgar
Sudin Deris, 65 tahun, Telaga Mas, Langgar
Ishak Awang Kechik @ Hanafiah, 78 tahun, Kampung Tualang, Pokok Sena

Tidak sempat berjumpa keluarga


Kegembiraan rombongan persatuan seni silat Rela Bakti dari Kampung Alor Rela Langgar Pokok Sena bertukar kepada suasana sedih apabila sebuah van yang membawa ahlinya terbabit dalam kemalangan maut awal pagi , semalam .

    Kemalangan maut itu berlaku kira – kira jam 3.30 pagi berhampiran lampu isyarat Titi Haji Idris dekat Jalan Pendang ke Langgar menyebabkan lima penumpang di dalam van berkenaan maut , seorang berada dalam keadaan kritikal dan sedang mendapat di Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar manakala tiga lagi hanya mengalami kecederaan ringan .

       Sinar Harian yang turut ke lokasi kejadian kira – kira jam 4 pagi , semalam mendapati beberapa pihak iaitu bomba , polis , kakitangan kesihatan cuba mengeluarkan mangsa yang berada dalam keadaan itu . Satu demi satu penumpang yang di bawa keluar didapati sudah meninggal dunia manakala pakaian dan alat – alat muzik yang dibawa turut bertaburan di tempat kejadian . Mereka pergi menyahut panggilan illahi dan tidak kesampaian untuk bertemu keluarga masing – masing walaupun sudah begitu hampir untuk sampai ke rumah atau destinasi masing – masing .

Penyelia Bomba Jalan Raja Alor Setar , Mat Nasir Syafie berkata , setelah mendapat maklumat mengenai kemalangan itu , anggotanya bergegas ke tempat kejadian dan mendapati semua mangsa yang terbabit adalah warga emas kecuali pemandu van . Menurutnya , anggota bomba mendapati satu mangsa tercampak dari kenderaan ke dalam sawah manakala yang lain berada dalam van . “ Tiga mangsa dikenal pasti meninggal dunia manakala tiga mangsa lain dikejarkan segera ke hospital untuk mendapatkan rawatan , “ katanya .

Kesan mendalam atas pemergian Tok Guru Ahmad
Pemergian Ahmad Ismail , 65 memberi kesan kepada prestasi Kumpulan Gendang Seni Rela Bakti yang kini memang terkenal dalam kalangan masyarakat setempat dan juga di luar Kedah . Yang Dipertua Seni Silat Raja Wali Tunggal Kedah , Riduan Laidin berkata , kehilangan semua guru itu sangat terasa kerana jasa mereka menjadi nadi kepada perkembangan seni silat dan juga seni pergendangan di Kedah .


      Menurutnya , mereka sememangnya menjadi penyambung tradisi kepada seni warisan Melayu dan kehilangan ini mampu meninggalkan kesan yang besar kepada bidang berkenaan . “ Kehilangan ini memang memberi kesan kerana mereka terdiri daripada pelbagai aliran seni silat dan menjadi idola kepada pesilat muda , “ katanya . Bagi Guru Silat Persatuan Silat Gayong Cawangan Kampung Tok Led , Ariffin Mahazun , Ahmad menjadi penasihat kepada kumpulan gendang berkenaan .


    Menurutnya , kumpulan yang dibentuk pada 2001 dan membawa irama aliran utara itu kini menjadi perhatian pelbagai masyarakat dan sering diundang untuk membuat persembahan pada majlis kenduri kahwin , dijemput pihak sekolah dan juga keraian yang diadakan di luar Kedah . “ Pemergian Ahmad pasti memberi kesan kerana dia adalah tonggak kepada kumpulan ini termasuklah empat lagi yang terkorban di dalam nahas itu , “ katanya .

Ragut ratusan nyawa pengguna jalanraya


Pelbagai kisah sering diceritakan penduduk kawasan Pendang terutamanya mereka yang daripada beberapa kampung berhampiran sepanjang laluan Titi Haji Idris yang dikatakan mempunyai perkara misteri di situ . Sinar Harian cuba membongkar cerita mengenai jalan itu yang dikatakan mempunyai kejadian pelik sehingga meragut banyak nyawa penggunanya termasuk lima guru silat yang maut dalam kemalangan di laluan sama , kelmarin .

      Selain itu , difahamkan laluan itu sentiasa dilalui pelbagai kenderaan dan menjadi jalan utama pengguna sejak ia diturap untuk ke Langgar , Pokok Sena dan Pendang . Seorang mangsa kemalangan , Ahmad Jaafar , 47 , dari Perumahan Keda Tanjung Setol turut berkongsi pengalaman di sebalik kejadian kemalangan yang berlaku pada dirinya ketika memandu lori tanah di laluan itu kira – kira awal Februari 2009 .


      Menurutnya , kemalangan itu berlaku di jalan yang sama iaitu dari arah Langgar ke Pendang apabila lori yang dipandunya itu terbabas di tepi kawasan sawah sehingga melanggar tiga pokok besar di bahu jalan itu sehingga semua pokok itu patah . “ Kemalangan itu menyebabkan seluruh bahagian hadapan lori saya remuk teruk , namun saya bersyukur kerana saya tidak mengalami apa – apa kecederaan kecuali masalah pada urat saraf bahagian lutut sahaja .

      “ Kejadian yang berlaku kira – kira jam 10 pagi ketika saya dalam perjalanan dari Tanjung Bendahara Alor Setar menuju ke Tobiar itu tidak dijangka apabila saya memandu dalam kelajuan 60 kilometer sejam sahaja dengan penuh berhati – hati dan berwaspada , namun tiba – tiba stereng lori saya dipulas kuat oleh satu ‘ benda ‘ kea rah kiri jalan sehingga melanggar pokok , “ katanya .


     Ahmad berkata , dia bergelut dengan ‘ benda itu ‘ dengan mengawal stereng lorinya , namun tidak terdaya memandangkan stereng lorinya ketika itu terlalu berat . “ Selepas kejadian itu , keadaan diri saya tidak bermaya seolah – olah ada ‘ benda halus ‘ yang menumpang pada diri saya apabila seluruh badan terasa berat .
 “ Pelbagai ubat daripada hospital dan klinik telah saya makan , namun keadaan saya tidak berubah dan menyebabkan saya pergi berubat secara tradisional kepada seorang bomoh . Namun saya dimaklumkan oleh bomoh berkenaan bahawa ada ‘ benda misteri ‘ yang menumpangkan pada diri saya pulang ke rumah , “ katanya .


       Menurutnya , dia cuba mengikut perubatan yang dilakukan secara tradisional apabila bomoh berkenaan memandikan seluruh badannya dan membawanya melepaskan ‘ benda halus ‘ di jalan terbalit di mana tempat kemalangan berlaku . Sementara itu , pihak bertanggungjawab membuat pemeriksaan terhadap lorinya , namun dimaklumkan keadaan lori itu tidak mengalami sebarang masalah ketika kejadian terbabit .

       Selain itu , Chik Abdullah , 59 , menceritakan bahawa jalan itu turut meragut nyawa dua kakaknya . “ Kakak sulung saya iaitu Pura Abdullah , 63 , meninggal dunia 10 tahun lalu manakala kakak bongsu saya meninggal pada 2009 di lokasi yang sama dan cara kemalangan yang sama apabila motosikal yang ditunggang mereka dilanggar kereta dari arah belakang . “ Saya tidak menyangka nyawa dua kakak saya berakhir di jalan itu apabila mereka mengalami kecederaan teruk pada bahagian kepala , “ katanya .

Jalan misteri perlu dipulihkan

Penduduk di beberapa kampung sekitar Jalan Titi Haji Idris dekat sini menyarankan supaya laluan yang dianggap misteri dan lubuk maut kerana banyak meragut nyawa pengguna jalan raya itu perlu dipulihkan dengan segera bagi mengelak lebih ramai lagi nyawa pengguna jalan itu terkorban .


Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) Kampung Alor Pudak, Yaakob Yunus berkata, hampir setiap hari berlaku kemalangan di jalan itu dan dia yakin beberapa kejadian kemalangan yang meragut nyawa di situ ada berkaitan dengan kejadian misteri yang sering diperkatakan ramai pengguna .

“Saya yakin terdapat benda misteri yang sering mengganggu pengguna jalan raya kerana banyak yang maut di jalan itu adalah disebabkan kenderaan mereka terbabas sendiri dan melanggar pokok di bahu jalan” katanya kepada sinar harian .

     Yaakob berkata beliau meminta mana–mana pakar perubatan tradisional yang mahir mengenai kejadian misteri ini tampil bagi memulihkan laluan itu demi menyelamatkan ramai lagi nyawa .

“Kami tidak mempunyai wang untuk menanggung segala perbelanjaan perubatan untuk memulihkan laluan itu namun kami meminta mana–mana bomoh yang sukarela membongkar misteri yang diperkatakan ramai pengguna jalan itu, tampil membantu .

       “Saya cadangkan supaya jalan itu dipulihkan dengan segera bagi memastikan sama ada benar atau tidak dakwaan yang diperkatakan ramai penduduk termasuk pemandu van ternampak lembu melintas menyebabkan van yang dipandunya itu terbabas sehingga beberapa guru silat terkorban” katanya .

Menurutnya, sebelum kejadian meragut nyawa enam guru silat baru-baru ini, dia juga banyak mendengar kisah misteri mengenai jalan itu oleh mangsa kemalangan yang tidak maut sehinggakan banyak mangsa yang pergi melepas kembali benda misteri itu di tempat kejadian .


     “Cerita misteri yang dihebah oleh orang ramai berkemungkinan benar kerana banyak pengguna yang diganggu adalah ketika mereka melalui jalan itu antara jam 12 tengah malam sehingga awal pagi .
“Mereka yang masih belum ‘tersua’ sahaja yang masih bercakap besar dan menolak kisah misteri tentang jalan ini. Namun bagi mereka yang pernah alaminya perkara ini dianggap wajar” katanya .

Kakitangan JPJ maut kereta terbabas



Alor Setar, 18 Mei 2012 – Niat seorang kakitangan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Kedah untuk melihat sepupunya yang terbabit dalam kemalangan tidak kesampaian apabila maut setelah kereta yang dinaikinya terbabas ke dalam longkang di Alor Pundak, Pendang.


Dalam kejadian kira-kira jam 8 pagi itu, mangsa, Pn.Zahidatul Akmam Che Lah, 28, yang menaiki kereta Proton Wira bersama sepupunya, Mohd.Haris Mohd.Sobri, 17, dalam perjalanan menuju ke Alor Ponti untuk meninjau keadaan adik Mohd.Haris, Mohd.Hanif, 15 yang terlibat dalam kemalangan di situ.

Mangsa meninggal dunia di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB). Manakala Mohd.Haris pula mengalami kecederaan di beberapa bahagian badan.

Ibu mangsa, Pn.Som Abd.Ghani, 57, berkata, pada jam 7.30 pagi, mereka menerima berita tentang kemalangan yang menimpa Mohd.Hanif sewaktu dia sedang dalam perjalanan menaiki motosikal untuk ke tempat tuisyen di Tanah Merah, Pendang.

Pn.Som bersama menantunya, En.Ahmad Nazri Ismail, 29 iaitu suami Pn.Zahidatul serta ahli keluarga Mohd.Hanif menaiki kereta berlainan untuk melihat keadaan Mohd.Hanif.
‘Anak saya serta Mohd.Haris pula berada dalam kereta berasingan mengikut kereta kami dari belakang. Namun bila tiba di lokasi kemalangan di Alor Ponti, kereta yag dinaiki anak saya masih belum tiba’ kata Pn.Som


     Menurutnya, dia mula risau apabila Pn.Zahidatul yang merupakan anak ketiga daripada empat beradik itu tidak menjawab panggilan telefon.
‘Saya dan suaminya cuba menelefon Zahidatul beberapa kali, namun tidak dijawab dan saya mula terasa ada sesuatu yang tidak elok berlaku’

‘Telahan saya betul kerana tidak lama kemudian saya menerima berita tentang kemalangan yang menimpa anak saya di Alor Pudak yang terletak kira-kira satu kilometer dari lokasi kemalangan yang menimpa Mohd.Hanif’

     Katanya Pn.Som, dia masih terkejut dengan kejadian yang menimpa anaknya kerana tidak menyangka anaknya pula yang akan maut dalam kemalangan. Namun dia reda dengan apa yang berlaku.
Laluan Misteri Ragut Nyawa


Pendang, 19 Mei 2012 – Kejadian kemalangan yang meragut nyawa kakitangan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Kedah, Pn.Zahidatul Akmam Che Lah, 28, dekat Jalan Alor Pudak semalam dipercayai bersabit gangguan ‘makhluk halus’ di laluan berkenaan.


Penduduk, En.Johari Ismail berkata, kejadian kemalangan maut itu berkemungkinan disebabkan oleh gangguan makhluk halus yang sering kali dilihat melintasi oleh penduduk setempat dan para pengguna yang melalui jalan ini.

Manurutnya, sudah terlalu banyak kemalangan maut yang berlaku di Jalan Titi Haji Idris dekat Alor Pudak yang meragut nyawa walaupun hanya menyebabkan kenderaan dipandu terbabas ke kiri atau kanan jalan di laluan ini.

“Laluan ini sudah terkenal dengan gelaran ‘Jalan Puaka’ kerana sering meragut nyawa dan boleh dikatakan hampir semua kes kemalangan yang berlaku adalah disebabkan makhlus halus yang melintas ketika kenderaan melalui jalan ini”

“Majoriti penduduk kawasan ini telah mengetahui kisah misteri di laluan ini dan sentiasa berhati-hati terutama pada waktu malam” kata En.Johari

En.Johari yang juga selaku Setiausaha Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) Kampung Seri Pudak berkata, sebagai pemimpin kampung, pihaknya mengharapkan supaya pihak berkenaan dapat mengambil tindakan sewajarnya berkaitan jalan terbabit.
“Pihak Jabatan Kerja Raya (JKR) juga perlu mengambil tindakan seperti membuat garisan kuning di laluan itu supaya pemandu sentiasa berhati-hati” katanya.

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. menyermkn jg..byk jg excident berlaku..

    BalasPadam
  2. @profmie
    kalau nak dihimpnkan memang banyak lagi jalanraya yang menyeramkan yang ada kat M'sia ni...tak terhimpun..

    BalasPadam

jerit kat sini