Syaitan dan jin tidak boleh menyerupai Rasulullah.

Syaitan dan jin tidak boleh menyerupai Rasulullah.

Loading...

Mimpi jumpa Rasulullah benar


RASULULLAH s.a.w tidak pernah terputus hubungannya dari alam ini sehingga ke hari kiamat.

Seorang tokoh sufi mengatakan makam tertinggi dan kenikmatan puncak seseorang di dunia ialah berjumpa Nabi Muhammad dalam keadaan jaga.
Jika seseorang mimpi berjumpa Nabi Muhammad s.a.w, pasti itu Rasulullah sebenarnya kerana syaitan dan jin tidak boleh menyerupai Baginda.

Diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a bahawa Nabi Muhammad bersabda yang bermaksud: “Barang siapa mimpi bertemu aku, maka dia benar-benar melihatku kerana sesungguhnya syaitan tidak boleh menyerupaiku.” (Riwayat Ahmad, Bukhari dan Tirmidzi).


Mimpi bertemu Rasulullah adalah nikmat yang Allah berikan kepada mereka yang terpilih. Ada kalanya mereka memperbanyakkan selawat dan salam serta ketaatan yang sempurna.


Ibnu al-Baqilani berkata: “Makna daripada hadis-hadis itu bahawa mimpi bersama Nabi Muhammad adalah benar dan bukan impian kacau serta bukan pula penyerupaan syaitan.”

Mimpi itu memiliki etika tersendiri hanya difahami pelakunya. Hal itu adalah rahsia antara seorang hamba dengan Tuhannya. Mimpi itu adalah nikmat yang diberikan Allah kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya daripada hamba-hamba-Nya.

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda yang bermaksud: “Apabila zaman sudah dekat, maka tidak ada mimpi seorang Muslim yang bohong.

Dan, mimpi seorang Muslim adalah sebahagian daripada empat puluh enam (tanda-tanda) kenabian.”

Catat Ulasan

0 Ulasan