Seksanya Kehidupan Gadis Kecil Ini Di China.Lihat!

Seksanya Kehidupan Gadis Kecil Ini Di China.Lihat!

Loading...
Seorang bloger di China menempatkan sebuah artikel pada internet disertai serangkaian foto kehidupan gadis 15 tahun—seorang gadis yang mendapat pujian sebagai “gadis kelahiran 1990-an paling bijaksana.”

Namanya Zhang Qianqian, dan ia bekerja pada tempat pembuatan batu bata di kota Guizou, 12 jam sehari selama  musim panas. Selain itu ia juga mengasuh adik perempuan serta si-kembar saudara bungsunya. Kisah Zhang membuktikan sebuah semboyan China kuno: “Anak-anak keluarga miskin menjadi penyambung hidup sejak dini.”

Seorang bloger telah menanggapi foto-foto tersebut, “Hidup tidaklah mudah. Sama seperti gadis muda itu, ia tidak dapat menikmati  musim panasnya, kerana harus bekerja keras untuk mengurangi beban orang tuanya.”

Banyak dari yang lain juga menyatakan simpati mereka. Seseorang telah menulis, “Betapa pahitnya! Saya tidak dapat membantu, air mata terasa menitis setiapkali memandang foto tersebut. Itu mengingatkan saya pada masa kanak-kanak saya dikampung dulu”.

Menurut penulis artikel foto tersebut, foto-foto itu diambil pada sebuah tempat pembuatan batu bata di wilayah perkampungan, selatan provinsi Jiangsu. Buruh-buruh disana bekerja dari pukul 6 pagi sampai 6 petang dengan waktu rehat yang singkat disiang hari.

Gadis dalam foto tersebut harus menarik pedati untuk mengirim batu bata, sambil mengasuh beberapa saudara kecilnya yang sedang bermain. Sebagai pengirim batu bata, para buruh mendapat upah sekitar 30 yuan (kira-kira US$4,40) per-hari.

Penulis itu mengatakan bahwa ia tidak berniat memperoleh wang dari foto-foto ini. Ingin melakukan suatu hal yang mungkin dapat membangkitkan perasaan kasihan para majikan untuk membebaskan gadis tersebut dari perhambaan/buruh kanak-kanak.



Zhang Qianqian (15) bekerja 12 jam sehari pada pembuatan batu bata di perkampungan di China selama  musim panas

                   Zhang Qianqian memiliki tiga saudara kandung; yang termuda, kembar

                                        Zhang Qianqian sedang merawat salah satu adiknya

                                                        Kembali menghantar batu bata

                                                Zhang Qianqian, berkerja tanpa kenal lelah.


          Zhang Qianqian harus terus bekerja dan melupakan untuk bermain bersama saudara-saudaranya

Hidup ini tidak mudah, di usia yang masih sangat muda Zhang Qianqian tidak bisa menikmati liburan musim panas, dia harus bekerja untuk mengurangi beban orang tua



Catat Ulasan

7 Ulasan

  1. bila keluarkan ayat kata 'saya susah', perlu ingat ramai lagi yang lebih susah dan sengsara.. rasa bersyukur tu kena ada.

    hmm.. mana pergi mak ayah dia ni?

    BalasPadam
  2. Kesiannya... Badannya pun dah berotot dah...

    BalasPadam
  3. Budak baik,tak rugi lelaki memperisterikannya.Terutama,seperti saya yang beradik seramai delapan belas orang.Maka,tinggallah bersama,amin,wallahualam!!

    BalasPadam
  4. Memang seorang gadis yang baik,rajin seadanya!!!Tak rugi mengahwininya,meski akan menanggung keluarganya kelak.Pada orang seperti saya,kami yang memiliki seramai delapan belas beradik.Saya juga memiliki seorang adik perampuan sebaya photo yakni gadis ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye diharapkan keadaan akan lebih baik buat anak gadis ini..

      Padam

jerit kat sini