Desa Unik Banzhushan, Disini Gadisnya Menopos Belaka...Lihat!!

Desa Unik Banzhushan, Disini Gadisnya Menopos Belaka...Lihat!!

Loading...
Di bumi jumlah penduduk nya telah mencapai 8 bilion lebih. Dan mungkin anda juga telah mengetahui bahawa jumlah wanita jauh lebih banyak di banding dengan jumlah lelaki. Ya, mungkin sekitar 4 berbanding 3.




Namun hal tersebut masih kita anggap biasa, tapi jauh lebih aneh lagi dengan keadaan di sebuah desa yang bernama Banzhushan. Disana ada beratus-ratus lelaki, namun tak ada wanita yang kelihatan. Desa ini terletak sangat jauh dipelosok, yakni di puncak sebuah gunung, pusat wilayah Hunan.

Dan tak ada lagi seorang pun wanita dengan usia yang matang untuk sebuah penikahan, alis tua semua. Para penduduk hampir selalu bertanya kemana saja mereka pergi dan mencari seorang wanita. Kecuali perempuan tua, tidak ada seorang pun lagi wanita disana. Dan soalan nya dalah, bagaimana mereka akan berkahwin? Karena juga tak ada wanita di desa lain. Mereka ke sana namun disana tetap saja tak ada wanita yang boleh di dapati.

Apa alasan dan kemana seluruh wanita tersebut pergi, merupakan soalan dengan jawapan yang sukar. Ada banyak hal yang menyebabkan itu berlaku. Dan yang menjadi dasar nya adalah di negeri cina seluruh orang menegaskan tentang peraturan "satu anak". Dan di negara ini, dan juga di kebanyakan negara-negara di dunia, anak laki laki jauh lebih di hargai.



Memiliki anak laki laki merupakan kebudayaan dan juga keputusan sesuai dengan kegunaan. Kerana kamu akan mengharapkan anak tersebut untuk meneruskan garis keturunan dan juga menyokong mu di usia tua nanti. Dan hasilnya sekarang jumlah lelaki jadi kebanyakan, kerana banyak nya pembunuhan pada bayi perempuan ataupun kerana banyak nya wanita yang mati sia-sia.



Tapi, untuk 20 tahun terakhir ini, masalah ini boleh di atasi dengan scan kandungan. Walaupun perbuatan arborsi merupakan tindakan tidak sah dan melanggar undang-undang, ini sudah biasa terjadi. Dan hal lain di sebabkan oleh gadis-gadis yang lahir di desa kebanyakan untuk memilih pendah ke bandar demi kehidupan yang lebih baik. Dan salah satu masalah terbesar sebuah desa adalah kurangnya sarana dan prasarana penyokong pendidikan disana.



Tak hanya terjadi di China sahaja, masih ada banyak kampung lain yang bernasib sama di seluruh dunia. Namun beza nya, situasi di China jauh lebih berat. Kerana dalam satu tahun, ada 100 bayi perempuan yang lahir. Namun, di tahun ynag sama jumlah bayi lelaki yang lahir ada 129 kanak-kanak. Walaupun hanya perbezaan 29 kanak-kanak, namun ini adalah masalah yang besar kerana berlaku setiap tahun.

Catat Ulasan

0 Ulasan