Jalani Hidup Dalam Bas Buruk.Kasihan...

Jalani Hidup Dalam Bas Buruk.Kasihan...

Loading...
Bas usang jadi ‘rumah’ dua beradik malang
SPLENDORA, Texas — Kisah dua adik-beradik yang tinggal dalam sebuah bas usang berhampiran Houston sejak beberapa bulan lalu akhirnya terbongkar selepas seorang posmen melaporkan mengenai kes mereka kepada pihak berwajib.

Seorang kanak-kanak berusia lima tahun dan kakaknya, 11, mula hidup merempat selepas ibu bapa mereka, Mark Pendekkan dan isteri, Sherrie dipenjarakan setelah disabitkan menggelapkan wang daripada seorang mangsa Taufan Ike tahun 2008.

Sherrie ditangkap pada Disember 2010, diikuti Pendekkan pada Mac 2011.

Ejen kebajikan kana-kanak, Vanessa Picazo berkata, ketika ditemui, kanak-kanak itu berada dalam keadaan tidak terurus dan rambut mereka juga kusut.“Sebaik diselamatkan, kedua beradik ini ditempatkan di rumah keluarga angkat sementara pihak berkuasa menyiasat kes itu.

“Sebelum ini, mereka juga dilaporkan tinggal dalam sebuah kereta buruk yang diletakkan di sebuah lorong bersama ibu bapa mereka sebelum dipenjarakan,” katanya.

Menurut Picazo, ketika siasatan dijalankan, Pendekkan mendakwa, dia tidak pernah berniat menjadikan bas itu sebagai rumah kekal mereka kerana keluarganya telah merancang membina sebuah rumah di tapak tetapi masih terbengkalai.Pendekkan turut mendakwa ‘rumah’ itu biasanya bersih.

“Jika saya atau isteri saya berada di sana, sudah tentu ia tidak akan berada dalam keadaan itu, saya memberi jaminan," katanya.

Sementara itu, peguam yang mewakili ibu kanak-kanak itu, Randal McCann berkata, sejak ibu bapa kanak-kanak dipenjarakan setahun lalu, mak cik mereka, Louisiana diamanahkan menjaga mereka tetapi gagal berbuat demikian, malahan mereka juga tidak didaftarkan di sekolah.

"Mak cik mereka yang sepatutnya dipertanggungjawabkan atas apa yang berlaku ke atas kanak-kanak malang itu.

“Saya benar-benar terkejut membaca laporan akhbar pagi ini tentang kisah mereka dan saya tidak pasti sama ada mak cik mereka ada melawat mereka atau tidak," kata McCann ketika merujuk kepada laporan Houston Chronicle.

McCann turut mendakwa, mak cik kanak-kanak itu sering menghubunginya tetapi untuk membincangkan kes jenayah adiknya dan bukannya mengenai anak-anak saudaranya. - AP

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. kesiannye..sebab mak bapak, anak2 yg menderita..

    BalasPadam
  2. apa la punya maksedara tuh...kat negara kita pun banyak kes cuma tak dilaporkan je.

    BalasPadam

jerit kat sini