'Saat-saat terakhir papa(Latif Ibrahim), dia memang banyak senyum'

'Saat-saat terakhir papa(Latif Ibrahim), dia memang banyak senyum'

Loading...

JIKA Oktober lalu, industri seni tanah air, kehilangan penyanyi veteran, Ahmad Jais, kali ini industri dikejutkan pula dengan pemergian penyanyi dan pelakon popular era 80-an, Latif Ibrahim.

Latif atau nama sebenarnya, Abdul Latif Ibrahim, 62, meninggal dunia di Institut Jantung Negara (IJN), pada jam 5.50 petang, semalam, berikutan masalah komplikasi jantung yang dihidapinya sejak awal 90-an lagi.

Malah penyakitnya itu semakin serius sejak awal tahun ini dan terpaksa berulang alik ke hospital. Kali terakhir, Allahyarham dimasukkan ke Unit Koronari, IJN, pada Sabtu lalu dan terpaksa bergantung kepada mesin hayat sebelum menghembuskan nafas terakhir.

Allahyarham turut meninggalkan seorang balu, Masria Mahadan, 54, serta dua anak, Mohd Hazriqk, 35 dan Haznally, 34.

Masih tidak dapat menerima hakikat pemergian sang ayah, Haznally menganggap, pemergian itu adalah sesuatu yang amat perit sepanjang hayatnya.

Katanya, keperibadian dan kasih sayang ayahnya terhadap keluarga tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata.

“Saat-saat terakhir papa, dia memang banyak senyum. Setiap kali selepas makan nasi, dia akan senyum. Papa juga sempat cium tangan mama dan beritahu dia terlalu sayangkan mama.

“Semasa dia sihat, setiap hari, dia akan menunggu kepulangan saya dan mama dari kafeteria kami. Dia cakap, “Alhamdulillah, selamat sampai juga akhirnya”.

“Kalau kami keluar bersiar-siar dan mengunjungi pusat membeli-belah, dia akan berada di tengah-tengah antara saya dan mama. Dia akan pegang tangan kami.

Terlalu banyak kasih sayang yang dia curahkan kepada kami sekeluarga. Sebab itulah kami terlalu sedih, saya terlalu sayangkan papa,” katanya dalam nada sebak.
Haznally berkata, paling menyedihkan apabila hajat arwah untuk memiliki cucu juga tidak kesampaian.

“Arwah terlalu teringin menimang cucu. Tapi tak ada rezeki kerana saya sudah empat kali keguguran.

“Jadi, untuk menghilangkan rasa sunyi, dia menganggap cucu saudaranya sebagai cucu sendiri. Saya sentiasa beri harapan untuknya, tetapi tidak kesampaian,” ujarnya.

Jenazah Allahyarham selamat dikebumikan, pada jam 10.30 pagi semalam, di AU4, Keramat, Kuala Lumpur.

Bukan sahaja diiringi ratusan sanak saudara, malah jenazah Latif turut mendapat penghormatan terakhir daripada rakan-rakan artis yang seangkatannya.

Antara yang hadir, Datuk DJ Dave, Datuk Malek Redzuan, Datuk Mustafa Maarof, Kapten Mohd Noor, Datuk Aziz Sattar, Liza Abdullah, Bagio Damasutra dan ramai lagi.

Catat Ulasan

3 Ulasan

jerit kat sini