Wow!!Pisang Berwarna Biru Pertama Kali Ditemui

Wow!!Pisang Berwarna Biru Pertama Kali Ditemui

Loading...
Pisang Aneh Berwarna Biru, Pertama Ditemukan Di Dunia


Selama ini kita biasa menemui buah pisang yang berwarna kuning, atau sesekali ada juga yang berwarna hijau, bahkan tidak jarang kita temukan pisang yang berwarna coklat agak kehitaman. Lalu, bagaimana kalau pisang yang berwarna nyentrik, seperti warna biru? Baru-baru ini ditemui pisang yang berbeza dari biasa, iaitu pisang berwarna biru.

Buah tropika ini sendiri merupakan hasil eksperimen dari beberapa ahli-ahli sains yang berasal University of Innsbruck (Austria) dan Columbia University (New York, AS) Pasukan penyelidik, yang terdiri daripada beberapa saintis tersebut menjelaskan, fenomena pisang berwarna biru ini sendiri merupakan yang pertama kali berlaku di dunia. Mereka memaparkan, pisang ini boleh berwarna biru akibat dari penyingkiran klorofil yang mematangkan buah tersebut, selepas itu dispektrum dengan menggunakan sinar ultraungu.

Klorofil adalah kelompok pigmen fotosintesis yang terdapat dalam tumbuhan atau buah-buahan, yang menyerap cahaya merah, biru, dan ungu, serta mencerminkan cahaya hijau yang menyebabkan tumbuhan atau buah-buahan tersebut memperoleh ciri warnanya. Selain itu pula terdapat kloroplas yang menggunakan cahaya yang diserap itu sebagai tenaga untuk reaksi-reaksi cahaya dalam proses fotosintesis.

Kini, para saintis tengah menyempurnakan buah pisang biru itu agar dapat menstabilkan jangka hayat yang lama. Saat ini, pisang tersebut masih belum boleh dimakan oleh manusia, kerana, belum ada cara yang tepat untuk membuat pisang ini matang. Sehingga nantinya mungkin boleh ditanamkan secara meluas.

Catat Ulasan

2 Ulasan

jerit kat sini